Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / VIDEO - Jaguar XF Sportbrake: van alle markten thuis

Verwachte lancering : 01-09-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-06-2017

De nieuwe breakversie van de Jaguar XF laat zich niet afschrikken door de F-Pace. De XF Sportbrake speelt zijn dynamiek en stroomlijn uit en is bovendien met vierwielaandrijving verkrijgbaar.

De komst van de SUV F-Pace naar het Jaguar-gamma had de doodsklok kunnen luiden voor de break, een koetswerkvariant die de Britse constructeur pas laat in zijn gamma heeft opgenomen met de X-Type van 2004. De nieuwe XF Sportbrake bewijst het tegendeel. Deze van de XF afgeleide break vernieuwt en krijgt een paar extra argumenten mee, zoals vierwielaandrijving. Hij is weliswaar 6 millimeter korter dan zijn voorganger, maar dankzij een 51 millimeter langere wielbasis (2.960 millimeter) biedt hij een mooi laadvermogen. Zo slikt de koffer 565 liter (+ 15 liter) of, met de achterbank neergeklapt, 1.700 liter (+ 25 liter).

Business én pleasure

Dankzij de standaard luchtveren op de achteras heeft de auto een niveauregelaar. Die is zo goed dat de Sportbrake een sleepvermogen van 2.000 kilo haalt. Hij is voor het eerst verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Om hem gemakkelijker in te laden, laat de elektrische kofferklep zich met een voetbeweging openen en kan je de achterbumper beschermen met diverse accessoires. Voor sportieve activiteiten kan je een waterdichte armbandsleutel krijgen zodat je je geen zorgen moet maken waar je je sleutel opbergt.

Gebarenbediening

Het 1,6 vierkante meter grote panoramadak wordt met handgebaren aangestuurd. Passagiers worden tegen luchtvervuiling beschermd door een filter en een ionisatie van de lucht in het interieur. Het 10-duims aanraakscherm op de middenconsole functioneert zoals een butler, zo zegt Jaguar. Het merk belooft een sneller systeem dan voordien voor de bediening van de klimaatregeling, de navigatie, de multimedia en de comfortinstellingen aan boord. De technologie helpt de bestuurder verder met een rijke waaier aan rijhulpsystemen, met onder meer een vermoeidheidsdetectie.

Ingenium

Dankzij de aluminium architectuur en de Cx van 0,29 boeken de motoren allemaal vooruitgang. De 380 pk sterke drukgevoede 3.0-V6-benzinemotor met vierwielaandrijving is niet verkrijgbaar in Europa. We hebben daarentegen wel recht op een 3.0-V6-diesel met 300 pk gecombineerd met een achttrapsautomaat om de break voort te stuwen via de achterwielen. Die sprint naar 100 km/h in 6,6 seconden. De instapmotor is de 2.0-viercilinderdiesel van 163 pk, die meteen de enige met een manuele versnellingsbak is, maar hij biedt een automaat als optie. De andere 2.0D-versies ontwikkelen 180 pk (als optie met vierwielaandrijving) of 240 pk (AWD standaard). Op benzine is in Europa enkel de 2.0-turbo met 250 pk en achterwielaandrijving beschikbaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten