Samenvatting Jeep Compass (2025):
- Bouwt op het STLA Medium-platform van Stellantis
- Koetswerk is 4,55 meter lang
- Koffervolume van 550 liter (+ frunk van 34 liter voor de EV)
- Als MHEV, PHEV en BEV, met FWD of AWD
- Maximaal rijbereik van 650 kilometer
Net zoals zijn Stellantis-stalgenoten die op het STLA Medium-platform bouwen (zoals de Opel Grandland en de Peugeot 3008) wordt de nieuwe Jeep Compass aangeboden met zowel (hybride) verbrandingsmotoren als met een volledig elektrisch aandrijfgeheel. In het eerste geval kies je tussen de mildhybride 48V Hybrid (FWD, 145 pk) en de stekkerhybride Hybrid Plug-in (AWD, 195 pk).
In het tweede geval tussen drie EV-varianten, gaande van een voorwielaangedreven versie met 213 pk tot vierwielaangedreven varianten die 240 of zelfs 375 pk verzamelen. Snelladen (DC) kan aan 160 kW, zodat een half uur volstaat om de batterijcapaciteit op te trekken naar 80%. Optioneel kan je kiezen voor een interne boordlader van 22 kW (AC). Er is sprake van een WLTP-rijbereik van maximum 650 km.
Een echte Jeep?
Het 4,55 meter lange koetswerk van de nieuwe Jeep Compass oogt als dat van een echte Jeep, toch wint het ontwerp aan aerodynamische efficiëntie. Dankzij zaken zoals het actieve grille, de vlakke bodem en ter hoogte van de wielen geplaatste luchtkanalen zakt de luchtweerstandscoëfficiënt met 10%, waardoor de cx-waarde onder de 0,30 zakt. Die aerodynamische aanpassingen hebben geen effect op de off-roadmogelijkheden van de Compass.
De nieuwe Jeep Compass belooft verbeterde terreinvaardigheden, zelfs de versie met enkel voorwielaandrijving zou van wanten weten. Met een bodemvrijheid tot 200 mm, een doorwaaddiepte van 470 mm en aanrij- en afrijhoeken van respectievelijk 20 en 15 graden zou dit een echte Jeep moeten zijn. Het Selec-Terrain-systeem en de afdaalhulp zorgen ervoor dat het aanwezige terreintalent geoptimaliseerd wordt.
De nieuwe Jeep Compass wordt in de herfst van 2025 verwacht. Dit nieuwe model debuteert als First Edition, die voor 39.650 euro van eigenaar wisselt.