Kia K4 (2026)
- Directe opvolger Kia Ceed
- Compacte vijfdeurs (4,44 m) met uitgesproken design en zwevende daklijn
- Motoren: 1.0 T-GDI, 1.6 T-GDI (tot 180 pk) en MHEV, hybride volgt in 2026
- Rijk uitgeruste ADAS: van Smart Cruise Control tot 360°-camera
- Belgische prijzen en leveringen nog niet bekend, GT-Line komt sowieso.
De Kia K4 is officieel voorgesteld in Europa en wil zich meteen stevig positioneren in het hart van het compacte segment. Deze vijfdeurs mikt op automobilisten die nog niet helemaal klaar zijn voor een volledig elektrische overstap, maar wel hoge verwachtingen hebben qua ruimte, comfort en technologie.

Met zijn uitgesproken design, digitale cockpit en moderne rijhulpsystemen profileert de K4 zich als een alternatief voor wie meer zoekt dan het klassieke aanbod in deze klasse. Deze Kia komt naast de nieuwe, volledig elektrische EV4 te staan.
Opposites United
Qua stijl zet Kia volop in op zijn designtaal Opposites United. De K4 valt op met een zwevende daklijn, een sculpturale achterklep en opvallende details zoals de Star Map-lichtsignatuur (bekend van de EV9), verzonken achterdeurhendels in de C-stijl en de exclusieve kleur Sparkling Yellow.
In GT-Line-uitvoering oogt het geheel nog sportiever dankzij specifieke bumpers, zwarte glansaccenten en aparte velgen. Binnenin krijgt die uitvoering bovendien een sportstuur met drie spaken en schakelpeddels.
Interieur en koffer
Met een lengte van 4,44 meter en een breedte van 1,85 meter behoort de K4 tot de grotere auto’s in zijn klasse. Het royale formaat vertaalt zich in een riante wielbasis en dus veel binnenruimte, terwijl de koffer met 438 liter eveneens netjes scoort.

Het interieur sluit naadloos aan bij de jongste generatie Kia-modellen zoals de EV3 en EV4. Voor de bestuurder is er een breed panoramisch display met digitale tellers van 12,3 inch, een apart schermpje van 5,3 inch voor de klimaatregeling en een centraal multimediadisplay van 12,3 inch.
Het geheel draait op het ccNC-ecosysteem en ondersteunt standaard draadloos Apple CarPlay en Android Auto, aangevuld met OTA-updates, Kia Connect-diensten, streamingmogelijkheden en een Wi-Fi hotspot. De afwerking is verzorgd met onder meer een Harman Kardon-geluidsinstallatie, bio-based kunstlederen bekleding en verwarmde of geventileerde zetels. Een zeldzaamheid in dit segment is de digitale sleutel 2.0 (UWB), waarmee een compatibele smartphone dienstdoet als handsfree sleutel.
Motoren
Op motorisch vlak mikt Kia in eerste instantie op klassieke en mild hybride varianten. De basis wordt gevormd door een 1.0 T-GDI van 115 pk, beschikbaar met manuele zesbak of als MHEV in combinatie met de DCT7-automaat. Daarnaast is er een 1.6 T-GDI die naar keuze 150 of 180 pk levert, telkens gekoppeld aan de DCT7. Voor een volledig hybride (HEV) is het nog wachten tot 2026. Wie volledig elektrisch wil rijden, moet uitwijken naar de Kia EV4.

Het aanbod aan rijhulpsystemen is bijzonder uitgebreid. Standaard zijn er tal van veiligheids- en comfortfuncties, terwijl de duurdere uitvoeringen bijkomende features toevoegen zoals een 360°-camera, slimme cruisecontrol, rijassistentie op de snelweg en automatische noodremhulp die ook fietsers en voetgangers herkent. Zoals steeds bij Kia ligt de nadruk niet op records of extreme cijfers, maar wel op efficiëntie, veiligheid en gebruiksgemak in het dagelijkse verkeer.
Voor België zijn de beschikbare uitvoeringen nog niet bevestigd, maar dat de GT-Line deel van het aanbod uitmaakt, staat vast. Prijzen, besteldata en leveringen zijn nog niet bekendgemaakt door Kia Belux. Zodra die officiële informatie er is, volgt de update.