Kia PV5 samengevat:
- 4 versies: minibus, rolstoelvervoer, gesloten bestelwagen en chassis-cabine
- Verkrijgbaar vanaf de tweede helft van 2025
- Tot 400 km autonomie
- Vanafprijs van ongeveer 40.000 euro
De Kia EV Day 2025 in Spanje zat boordevol nieuws. De ster van de show was ongetwijfeld de Kia EV4, maar de Zuid-Koreaanse constructeur heeft er ook zijn offensief gelanceerd op de markt van elektrische bedrijfsvoertuigen met de Kia PV5. Als je aanwezig was op het afgelopen Autosalon van Brussel, zal dit busje je bekend voorkomen. Kia had namelijk al de conceptversie, die in 2024 werd voorgesteld, meegebracht naar zijn stand op de Heizel. De PV5 is zowel bedoeld voor personen- als goederenvervoer en wordt het eerste model in de PBV-reeks van Kia (Platform Beyond Vehicle).
Minstens 4 uitvoeringen
De Kia PV5 wordt, net als rivaal ID. Buzz, verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Om te beginnen heeft Kia de PV5 Cargo (bestelwagen), de PV5 Crew (dubbele cabine), de PV5 Passenger (personenbusje) en de PV5 WAV (voor rolstoelgebruikers) voorgesteld. Binnenkort zou er ook nog een campervan moeten volgen. Concreet zal deze nieuwe elektrische bestelwagen worden aangeboden in twee lengtes en hoogtes. De langste versie wordt 4,70 m lang en 1,90 m hoog, wat iets groter is dan de andere 'compacte' bestelwagens op de markt.
De Kia PV5 is altijd elektrisch. Bij de lancering zijn er twee NMC-batterijpakketten om uit te kiezen: 51,5 kWh of 71,2 kWh. De elektromotor zit op de voorwielen en is in beide gevallen 163 pk (120 kW) en 250 Nm sterk. De Zuid-Koreaanse constructeur kondigt een maximale WLTP-autonomie aan van 400 km, terwijl snelladen (van 10 tot 80%) maar 30 minuten in beslag zou moeten nemen.
Aan boord kan je de PV5 grotendeels naar smaak inrichten. Kia biedt bovendien zijn 'Kia AddGear'-accessoires aan, modulaire elementen waarmee je nog verder kan personaliseren. En over personaliseren gesproken: professionele klanten zullen zowel de opbouw als de inrichting volledig naar behoefte kunnen aanpassen, net als bij een klassieke bestelwagen. De eerste leveringen staan gepland voor de tweede helft van 2025.
