Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Kia Sorento

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-04-2009

De belangrijkste SUV van Kia, de Sorento, wordt vernieuwd. Men noemt hem nu een crossover, maar hij blijft toch vrij trouw aan zijn 4x4-stijl. Met een lengte van 4,7 m moet hij in staat zijn tot 7 personen te vervoeren.

De nieuwe Sorento blijft bij zijn stoerdere 4x4-imago, ook al wordt hij als tweewielaandrijver aangeboden. Met zijn 4,7 m is hij 10 cm langer dan zijn voorganger, waardoor hij een derde stoelrij met 2 plaatsen kan bieden. Ook de uitrusting gaat erop vooruit, aangezien nu keyless entry met startknop, achteruitrijcamera en geïntegreerd navigatiesysteem beschikbaar zijn, evenals een panoramisch open dak. Aan de buitenzijde merken we een rooster dat zich inschrijft in de nieuwe Kia-stijl. De A-stijl werd ook naar voor geschoven, wat ten gunste moet komen aan de interieurruimte. De achterklep verhuisde dan weer 70 mm naar achter, zodat het laadvolume met 15% toenam (in 5-zits opstelling). Gezien de EuroNCAP-ambities van Kia zou ESP standaard moeten zijn.

Voor zijn nieuweling koos Kia niet meer het ladderchassis maar een zelfdragende structuur, waarbij het zwaartepunt zomaar eventjes 54 mm lager komt te liggen, wat ook het comfort ten goede komt. De nieuwe Sorento wordt een wereldauto en zal dus verschillende motoren hebben naargelang hij in Azië, Afrika, Amerika, Australië of Europa zal verkocht worden. Bij ons komt er een 2.4 l van 129 kW/174 pk met 225 Nm Koppel en een 2,2 l turbodiesel van 147 kW/197 pk met 435 Nm Koppel. In Korea staat ook een LPG-versie in de catalogus, maar die komt blijkbaar niet naar het Oude Continent. De versnellingsbakken zijn handgeschakeld of automatisch, beide met 5 of 6 verhoudingen. Deze SUV kan zowel als tweewiel- dan als vierwielaandrijver aangekocht worden. Starthulp op hellingen (HAC) en afrijhulp bij steile afdalingen (DBC) zijn ook van de partij. De constructeur benadrukt dat zijn nieuweling zijn plan zal kunnen trekken bij het echte terreinwerk en dat hij tot 2,5 ton sleep aankan in functie van de motorisatie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten