Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Koenigsegg CC850: automaat en manueel in één!

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-08-2022

Gelukkige verjaardag, CC8S! Dat is de boodschap van deze Koenigsegg CC850. De stijl verandert niet, maar meer spierkracht en een revolutionaire transmissie maken het verschil.

De CC850 lijkt erg sterk op de CC8S. Dat is opzettelijk, want Koenigsegg viert het twintigjarige bestaan van de sportwagen en kloont daarom zijn eerste productiemodel als presentje. Maar daar stopt dan ook elke gelijkenis, want achterin zit er geen centrale 655 pk sterke Ford-V8 meer.

Deze keer kan de 4,36 meter lange Zweed met koolstofvezelchassis rekenen op een 5,0 liter-V8 met twinturbo, goed voor 1.185 pk op benzine en 1.385 pk op ethanol. Het koppel bedraagt 1.385 Nm en dat allemaal voor een gewicht van 1385 kilo. Hier is dus het nummer van de dag! Wel, in werkelijkheid is het een herhaling van de score van de Koenigsegg One:1 uit 2014: een vermogen-gewichtsverhouding van 1:1.

Schizofrene bak

Maar geen verjaardag zonder een extraatje en dat is bij de CC850 zijn transmissie. De ingenieurs uit Ängelholm bedachten het ESS (Engage Shift System), waarmee je via het koppelingspedaal kunt switchen tussen een automatische en een handgeschakelde versnellingsbak!

Het aantal verzetten varieert zelfs afhankelijk van de rijmodus. Het systeem is gebaseerd op Koenigseggs automatische Light Speed Transmission (LST) met negen versnellingen. Maar de bestuurder kan dankzij de ESS overschakelen naar een handgeschakelde zesbak om te genieten van de pook in zijn grille met dubbel H-patroon (1-2-3-4-5-6-R-D) en de linkervoet te strekken.

Zoek de zeven fouten

De binnenkant van de CC850 is vergelijkbaar met de CC8S, maar draagt zijn eigen kleine accenten. Het dashboard is gemoderniseerd. De snelheidsmeter gaat tot 450 km/u en de toerenteller tot 9.000 tpm. De informatie staat op de centrale meter van een ouderwets triootje klokken. Voor de sfeerzetting vult rood leder het koolstofvezel aan.

De CC850 behoudt ook het afneembare dak, maar de achterlichten zijn herwerkt, al blijven ze gerangschikt in drie blokken. Het deursysteem Dihedral-synchro-helix van de Regera met het automatische veiligheidsmechanisme Autoskin en de velgen met hun telefoonschijfdesign, waarrond Michelin Pilot Sport 4S-banden zitten, zijn ook aanwezig. "De productie van deze Koenigsegg zou oorspronkelijk beperkt blijven tot 50 exemplaren. Maar de grote vraag zette de Zweedse ambachtelijke constructeur ertoe aan het productieaantal van de CC850 met 40% te verhogen, tot 70 stuks."

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten