Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Koenigsegg Jesko Attack eert efficiëntie (video)

Geschreven door Frédéric Kevers op 23-07-2021

Na de Koenigsegg Jesko Absolut gewijd aan topsnelheid, onthult de Zweedse fabrikant een Attack-versie die zich toespitst op aërodynamische ondersteuning.

Het is Christian von Koenigsegg himself die zijn nieuwste creatie aan de wereld voorstelde. Daarbij krijgt de Koenigsegg Jesko Absolut, ontworpen om de hoogst mogelijke snelheid te bereiken, nu een broer in de vorm van de Jesko Attack.

Bij die laatste draait alles dan weer om het zo efficiënt mogelijk benutten van die vitesse, idealiter op een circuit. Kunde die mogelijk werd gemaakt door een aangepaste carrosserie (met een zo aerodynamisch mogelijke vorm) en een herwerkt chassis.

1360 kg aan downforce

Concreet resulteerde dat in een nieuwe splitter onder de neus, een luchthapper op de motorkap, herontworpen zijskirts, een andere diffuser en een gigantische achterspoiler. Een combine die samen tot 1.360 kg aan downforce kan produceren. 

Da's een dermate hoge druk dat het de ingenieurs ineens ook verplichte de voorwielophanging aan te passen met het Triplex-dempingssysteem - ontworpen door Koenigsegg - dat bij de Absolut enkel achteraan gemonteerd zit.

Daarbij wordt elk wiel uitgerust met een drukknopdemper die verbonden is met een derde schokbreker. Wordt het de basisinstallatie teveel dan komt die derde demper bijspringen. Een structuur die gecombineerd wordt met een hydraulische corrector aan de voorzijde die er op zijn beurt voor zorgt dat de neus bij hoge snelheden op de ideale hoogte wordt gehouden.

1600 pk, 9 versnellingen en 7 koppelingen

En dat het snel zal gaan! Afhankelijk van de gebruikte brandstof haalt de 5 liter-V8 1280 pk, dan wel 1.600 p^k. Dat laatste wel enkel als er E85 getankt werd.

Is dat het geval, dan staat er evenzeer 1500 Nm aan koppel ter beschikking, vermogen dat integraal via de in eigen huis ontwikkelde Light Speed Transmission - een 9-traps met 7 koppelingen - naar de achterwielen wordt geloodst. 

Verder vertrouwt de Jesko Attack op zijn ultrastijve carbon carrosserie, een uitgebreide tractiecontrole en op maat gemaakte Michelin Pilot Sport Cup 2-banden op 20-duims voorwielen en 21-duims achterwielen. Als optie worden er Pilot Cup 2 R-banden rond de velgen gelegd die de tractie en zijdelingse grip verder optimaliseren. Het is te zeggen, op droog wegdek.

Prijs en levering

Koenigsegg is van plan de Jesko Attack in 2022 op de markt te brengen. Of aan zijn klanten te leveren, gezien alle 125 geplande modellen al verkocht zijn. En dat aan een startprijs van 3 miljoen dollar (2,55 miljoen euro).

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten