Samenvatting Lada Azimut SUV (2026)
- 4,42 meter lang
- Enkel voorwielaandrijving
- Benzinemotoren
- GigaChat
Wij associëren Lada nog steeds met de inmiddels uit 1977 stammende Niva, die je vandaag nog steeds kan bestellen als Niva Legend (zie foto hieronder). Maar het gamma telt nog andere modellen, gaande van de Granta en de Vesta tot de Niva Travaller en de Largus. Ze hebben een ding gemeen: om hun prijs zo laag mogelijk te houden, maken ze gebruiken van beproefde technologie van Renault, Chevrolet of de een of andere Chinese constructeur.

Het was dan ook even schrikken toen we deze Lada Azimut onder ogen kregen, want die oogt best modern.
GigaChat
Het gaat om een 4,42 meter lange SUV die je zou kunnen zien als het Russische alternatief voor de Roemeense Dacia Duster (of voor de wat grotere Bigster). Zelfs het interieur mag er zijn, toch als we de computergegenereerde beelden voor waar mogen nemen - in Rusland kijkt zelfs de president niet op een leugentje meer of minder.

Het tweekleurige interieur van de Azimut oogt hedendaags, met een dashboard waarop Lada een digitale cluster met twee displays bevestigde. Er is zelfs sprake van een door AI gestuurde spraakassistent die GigaChat genoemd wordt.
Keuze uit een, twee, drie benzinemotoren
De basis blijft rudimentair, want de Lada Azimut staat op de fundamenten van Vesta. Ook op het vlak van motoren kijkt AvtoVaz eerder naar het verleden dan naar de toekomst. Zoek niet naar mildhybride, laat staan elektrisch aangedreven motoren. De keuze beperkt zich tot een 1.6 die 120 pk en een 1.8 die 132 pk ontwikkelt.

In een later stadium volgt er een drukgevoede benzinemotor die 150 pk sterk zou zijn. Opvallend: de Lada Azimut houdt het sowieso bij voorwielaandrijving. Om te schakelen kies je tussen een handbak en een cvt. Waar die motoren juist vandaag komen, blijft onduidelijk. Maar we gokken op China.