Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Laffite Automobili; drie hypercars voor elk terrein

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-05-2023

De start-up Laffite Automobili is opgericht door het neefje van de ex-F1-piloot en heeft niet minder dan 3 elektrische hypercars voorgesteld. En ze zijn er voor elk soort speelterrein: eentje voor de weg, eentje voor het circuit en eentje voor offroad.

Er zijn misschiel wel al genoeg start-ups die een elektrische hypercar (willen) lanceren, maar dit is tot nu toe de eerste die drie modellen tegelijkertijd heeft voorgesteld, voor drie verschillende toepassingen. Laffite Automobili is opgericht door Bruno Laffite, het neefje van ex-F1-piloot Jacques Laffite, en Pascal Cohen. Het is een Italiaanse start-up die samenwerkt met GFG Style, het designbureau van Giorgetto Giugiaro en zijn zoon Fabrizio, voor het ontwerp van drie elektrische hypercars die zijn voorgesteld net voor de GP F1 van Miami.

De LM1 haalt zijn inspiratie bij een Le Mans-prototype en is bedoeld voor het circuit, maar mag wel nog de openbare weg op. De Barchetta is eerder een elektrische supercar voor straatgebruik, terwijl de Atrax wat crossovertrekjes krijgt en in staat is om offroad te gaan.

Laffite Automobili LM1 – Geïnspireerd door Le Mans

De LM1 ziet eruit als een Hypercar voor Le Mans en is gericht op circuitgebruik, met een focus op zijn aerodynamica. Hij heeft een vermogen van 1.167 pk en een onmiddellijk beschikbaar koppel van 2.500 Nm, dat verdeeld wordt onder de 4 wielen. Volgens de constructeur zou de LM1 slechts 1.650 kilo wegen, waarmee hij in 1,9 seconden van 0-100 km/u sprint, al zijn er nog geen andere prestaties bekend. Het rijbereik zou 410 km bedragen, met een snellaadvermogen van 350 kW, waarmee je van 10 tot 80% kan opladen in iets meer dan 20 minuten tijd.

Hoewel de Laffite Automobili LM1 wordt omschreven als een circuitauto, kan hij twee personen en hun (beperkte) bagage meenemen op de openbare weg. Ondanks zijn elektrische aandrijflijn krijgt hij schakelflippers aan het stuur die versnellingen simuleren, terwijl een hoogwaardig audiosysteem het geluid van enkele iconische racewagens nabootst aan boord.

Laffite Automobili Atrax – Hypercar voor op elk terrein

We veranderen van omgeving met de crossover Atrax. Hij is bedoeld om zowel over de weg te scheuren als op ruwer terrein, dankzij zijn hogere koetswerk, zijn grote veerwegen, vierwielaandrijving en terreinbanden. Het interieur is origineel ingedeeld met een 2+1-opstelling, waarbij je voorin twee zitplaatsen hebt en een centraal plekje achterin. De bestuurder bestuurt de wagen met een stuur dat is afgeleid van de Formule 1.

Het vermogen komt overeen met dat van de LM1 en er worden twee uitvoeringen aangeboden, een meer avontuurlijke versie of de Stradale, die bedoeld is voor de weg. De elektrische crossover van 2.200 kilo zou in staat zijn om in 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten, met een topsnelheid van 240 km/u. Het rijbereik is vastgelegd op 400 km, met hetzelfde snellaadvermogen als de LM1.

Laffite Automobili Barchetta – Double bubble

Waar de eerste twee modellen een spectaculaire, maar niet erg originele look hebben, krijgt de Barchetta wel een uniek design. De tweezits roadster beschermt zijn inzittenden met twee aparte glazen bubbels voor de cabrioversie, terwijl er een rolbescherming is in de vorm van een halo, opnieuw geïnspireerd op de F1. Er zijn ook twee zijbogen die zich over de lengte van de wagen uitstrekken. Er is ook een meer klassieke coupévariant met een voorruit in één stuk.

Qua prestaties is het vermogen hier beperkt tot 586 pk en 990 Nm aan koppel, maar daarmee is het nog steeds mogelijk om in 3,5 seconden de 100 km/u te bereiken. Het officiële rijbereik is dan weer beperkt tot 390 km.

Prijs en levering

Deze drie modellen van Laffite Automobili werden voorgesteld in de aanloop naar de Grote Prijs F1 van Miami 2023, maar de leveringen zouden pas in maart 2024 van start gaan voor de eerste exemplaren van de Atrax. Die krijgt een prijskaartje van 1,69 miljoen dollar (1,54 miljoen euro) en een oplage van 26 exemplaren. De LM1 en Barchetta volgen later, waarbij de nieuwe constructeur meegeeft dat er van elk model niet meer dan 24 of 26 exemplaren worden gebouwd, zonder daarbij de prijs te vermelden. Dat hangt natuurlijk af van het succes van het eerste model...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten