Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Lamborghini Aventador S Roadster: ook zonder dak verkrijgbaar

Geschreven door David Leclercq op 06-09-2017

In Frankfurt is de Lamborghini Aventador S Roadster voor het eerst te zien. Zoals verwacht gooit het model namelijk zijn dak eraf maar behoudt het wel zijn uitzonderlijke capaciteiten en prestaties.

De Aventador S Roadster wordt voorgesteld door Automobili Lamborghini op de nakende IAA van Frankfurt. Zoals verwacht combineert het model de technologie en de rijdynamiek van de Aventador S Coupé met een openluchtervaring.

Nieuwe referentie?

“De nieuwe Aventador S zet nieuwe maatstaven op het vlak van technologie en prestaties. De roadsterversie voegt daar een nieuwe dimensie van rijplezier aan toe,” verklaarde Stefano Domenicali, CEO van het merk. Er zijn echter heel wat verschillen tussen de coupé en de Roadster, vooral dan achteraan. Zoals voordien zijn de dakpanelen uitneembaar en wegen ze minder dan zes kilo. Een eenvoudig bevestigingssysteem laat ze snel verwijderen en ze passen in de koffer in de neus. Het achterruitje zakt nog steeds elektrisch naar beneden na een druk op een knop, voor bestuurders die de V12 nog beter willen horen.

Technologie

Op technisch vlak blijft de Roadster vertrouwen op zijn vierwielaandrijving. De actieve ophanging is daarentegen nieuw, net zoals de vierwielsturing en de EGO-rijmodus die we al zagen op de coupé. De vier gestuurde wielen maken dat een levendig karakter bij lage snelheden kan worden gecombineerd met veel stabiliteit bij een hoog tempo. De magnetische schokdemping (LMS) gebruikt een volledig nieuwe afstelling en uiteraard is de ophanging aangepast aan de vierwielsturing.

Efficiëntere stroomlijn

Ook de spoiler is actief, waardoor hij eveneens stabiliteit en levendigheid kan veroorzaken in functie van de snelheid. Als we Lamborghini mogen geloven, zou de stroomlijn van de Aventador S 130 procent efficiënter zijn in vergelijking met die van zijn voorganger, met een liefst 400 procent lagere luchtweerstand en een 50 procent hogere neerwaartse druk. De vier rijmodi van de Aventador S laten je het beste compromis kiezen in functie van je eigen wensen. Ze heten Strada, Sport, Corsa en EGO. Die laatste is nieuw en laat de bestuurder allerlei criteria apart instellen.

Topprestaties

De prestaties zijn verbluffend met de 6.5-V12 van 740 pk en 690 Nm. Oordeel zelf maar: 0 naar 100 km/h duurt slechts 3 seconden en de topsnelheid is identiek aan die van de coupé, met 350 km/h. Nochtans weegt hij 50 kilo meer dan de gesloten versie. De gerobotiseerde zesversnellingsbak wisselt in nauwelijks 50 milliseconden van verzet en het geheel wordt beteugeld door een herijkt ESP en de vanzelfsprekende koolstofkeramische remmen. De prijs is al even buitenissig als de prestaties: 313.666 euro.

Lees hier onze test van de Lamborghini Aventador S Coupé.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten