Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Lancia Delta 1.8 T

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-05-2009

De Lancia Delta krijgt een nieuwe topmotor: een drukgevoede 1.8 van 200 pk met rechtstreekse benzine-inspuiting, gecombineerd met een eveneens nieuwe automaat.

De Lancia Delta, een berline met een erg bijzondere stijl, kan vanaf nu uitpakken met een motor die gericht is op sportiviteit en die gekoppeld wordt aan de nieuwe automaat Sportronic. De 1.742 cc grote viercilinder op benzine levert 200 pk bij 5.000 tot 5.500 o/m en 320 Nm bij 1.400 tot 3.750 o/m. Hij kan rekenen op een turbocompressor van een nieuwe generatie, waarvan het spruitstuk en de turbine voorzien zijn op erg hoge temperaturen. De prestaties van deze Delta: 0 tot 100 km/h in 7,4 seconden en een topsnelheid van 230 km/h.

Om het verbruik binnen de perken te houden (7,8 l/100 km - 185 g CO2/km) doet deze 1.8 T naast een turbo een beroep op een directe injectie en kan hij rekenen op een dubbele continu variabele distributie op de in- en de uitlaat. Voor een betere respons bij lage toeren maakt deze motor gebruik van "scavenging"-techniek. Daarmee kunnen de hoek en de overlappingstijden van de kleppen met een extreme nauwkeurigheid worden bepaald om rechtstreeks van de inlaat- naar de uitlaatcollector een luchtstroom te creëren om de drukvoeding beter te benutten. Vanzelfsprekend voldoet deze versie aan de Euro 5-normen die vanaf september van toepassing zullen zijn.

Deze Delta 1.8 T introduceert ook de nieuwe automaat Sportronic. Deze lichte en compacte zestrapsautomaat, die sowieso aan deze motor gekoppeld wordt, maakt gebruik van een olie met een erg lage wrijvingscoëfficiënt. De zesde is een echte snelwegversnelling. Deze automaat heeft drie standen: Winter, Sport en Normal, naast de manuele bediening met spatels aan het stuur. Deze overbrenging draagt ook zijn steentje bij tot het beperken van het verbruik. Nog een extraatje op technisch vlak is het Reactive Suspension System, dat trillingen voorkomt door een elektronische sturing in real time van de schokdempers.

Bovendien kan de Delta een semi-automatische parkeerhulp krijgen (Magic Parking gedoopt), die eerst controleert of er voldoende plaats is, en vervolgens het achteruit inparkeren op zich neemt. Tegen het eind van dit jaar zal het gamma ook worden uitgebreid met een Executive-uitvoering, met een achterbank «zoals de business class-zetels in een intercontinentale vlucht». Deze versie is bestemd voor zakelijke klanten die hun auto gebruiken als mobiel bureau. Onder zijn tweekleurige koetswerk vinden we een interieur in beige Poltrona Frau-leder met specifieke, chocoladekleurige stiknaden en een dashboard en versnellingspook bekleed met zwart leder en met inlegstukken in zwarte pianolak. Ook de tweekleurige velgen zijn exclusief, evenals het goudkleurige D-logo. Deze uitvoering zal enkel verkrijgbaar zijn met de nieuwe 1.8 T en met de turbodiesels 1.9 MJET 190 en 2.0 MJET (165 pk).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten