Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Kimera Evo38 is Lancia 037 Evoluzione Integrale

Geschreven door Klaas Janssens op 23-02-2024

Kimera gebruikt de Lancia 037 opnieuw als uitgangspunt, maar verkent wel nieuwe paden met de nieuwe Evo38. Zoals vierwielaandrijving, want deze Evoluzione is een Integrale.

Kimera bouwt geweldige restomods naar het voorbeeld van de Lancia 037. Ondanks een prijskaartje van 480.000 euro hebben de 37 geplande exemplaren intussen een eigenaar gevonden, dus wagen ze zich aan een nieuw project. De Kimera Evo38 baseert zich nog steeds op de Lancia 037, maar tekent een stuk gretiger buiten de historische lijntjes.

Kimera Evo038 Lancia 037 Evoluzione Integrale

De in iconische Martini-kleuren gestoken 037 bezorgde Lancia de Wereldtitel Rally voor Constructeurs in 1983, maar de achterwielaangedreven rallywagen had geen verhaal tegen de vierwielaangedreven Audi Quattro die eerst Hannu Mikkola (1983) en vervolgens Stig Blomqvist (1984) aan de WRC-kroon zouden helpen.

Evoluzione

De Italiaanse autobouwer dacht aan een vierwielaangedreven Evoluzione-variant van de Lancia 037, maar besloot uiteindelijk om een volledig nieuwe rallywagen te ontwikkelen; Dat werd de Delta S4, de auto die ook de ondergang van het Groep B-tijdperk zou inluiden. De Kimera Evo38 zou je kunnen zien als een moderne interpretatie van die Lancia 037 Evoluzione met Integrale-vierwielaandrijving.

Kimera Evo038 Lancia 037 Evoluzione Integrale

De koetswerkmodificaties van de Kimera Evo038 gaan wat verder dan die op de Evo37 uit 2021, met verder verbrede wielkasten, extra koesleuven en extraverter spoilerwerk. Om de extra kilo's van de vierwielaandrijving te compenseren, wordt een heleboel titanium en koolstofvezel gebruikt. En dat resulteert in een gewicht van amper 1.100 kilogram, een pluimpje in vergelijking met hedendaagse sportwagens. De ophanging verwelkomt een elektronisch gestuurde demping met een liftsysteem.

Integrale

De door Italtechnica op maat van de Kimera Evo37 gemaakt 2,1 liter-turbobenzine krijgt een flinke update, waardoor het vermogen van de vierpitter opgekrikt wordt naar een 600 pk. Dat vermogen wordt via een manuele zesversnellingsbak met ingekorte verhoudingen op alle vier de wielen gezet -met een instelbaar differentieel waarmee je de koppelverdeling regelt. Er ook plannen om een sequentiële bak te ontwikkelen.

Kimera Evo038 Lancia 037 Evoluzione Integrale

De op het Autosalon van Genève debuterende Kimera Evo38 krijgt een oplage van 38 exemplaren. Verwacht een prijskaartje van minstens 500.000 euro. Er staat ook een derde model op de planning, want op de website van Kimera wordt het silhouet getoond van wat een circuitversie van de Evo37/Evo38 gelijkt. We denken spontaan aan een moderne interpretatie van de Lancia Beta Montecarlo Groep 5.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten