Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Deze Lanzante 95-59 eert de McLaren F1 die de 24 Uur van Le Mans won

Geschreven door Klaas Janssens op 11-07-2025

Met deze op de 750S gebaseerde, met een centrale zitpositie gezegende 95-59 viert Lanzante hun overwinning met de McLaren F1 GTR in de 24 Uur van Le Mans. Dat was in 1995 met de startnummer 59, zow weet je meteen waar de naam van deze sportwagen vandaan komt.

Samenvatting Lanzante 95-59 (2025)

  • Project op basis van de McLaren 750S
  • Ombouw naar drie zitplaatsen en centrale bestuurderspost
  • Eerbetoon aan de McLaren F1 #59, in 1995 winnaar in Le Mans
  • Tot 850 pk opgevoerde V8-biturbomotor
  • Oplage van 59 exemplaren: 1,2 miljoen euro per stuk

Het in 1970 opgerichte Lanzante is gespecialiseerd in het perfectioneren van McLaren-modellen, zoals ze dat deden met bijvoorbeeld de straatlegale P1 GT en de Senna LM 25. Maar hun belangrijkste wapenfeit blijft de zege van de 24 Uur van Le Mans in 1995 , als het door Kokusai Kaihatsu gesponsorde team achter de winnende F1 GTR met startnummer 59. Die werd bestuurd door het drietal Yannick Dalmas, Masanori Sekiya en JJ Lehto.

Lanzante 95-59

Om de dertigste verjaardag van die overwinning te vieren, komt Lanzante met de 95-59. Dat is een losjes op de McLaren 750S gebaseerde supercar die drie zitplaatsen en een centrale bestuurderspost krijgt. Zoals dat ook het geval was bij de McLaren F1, inderdaad. Voor het ontwerp ging Lanzante aankloppen bij Paul Howse, de designer van de P1.

Extreme aandacht voor detail

Bij de presentatie van de 95-59 op het Goodwood Festival of Speed omschreef Paul Lanzante zijn jongste creatie als een supercar die alle knowhow die ze de afgelopen jaren vergaarden op het vlak van aerodynamische, lichtgewicht materialen en motortuning verzamelt in een model. Hoewel ze niet begonnen van een wit blad papier, werd elke moer en elk paneel tegen het licht gehouden en waar mogelijk geoptimaliseerd.

Lanzante 95-59

Centraal achterin de carbon monocoque ligt de bekende 4 liter-krachtbron van de McLaren 750S die als donor voor de 95-59 wordt gebruikt. Maar Lanzante trok het vermogen wel op van 750 naar 850 pk. Wie de prestaties wil optimaliseren, kan opteren voor het zogenoemde LM30-pakket dat het gewicht middels updates zoals gesmede velgen en een titanium uitlaatlijn greduceert tot 1.250 kilogram.

Wie echt een speciale supersportwagen wil, vindt in de Lanzante 95-59 een beloftevolle creatie die een sterke bloedlijn combineert met een heleboel technische expertise. Of je dat dan 1,2 miljoen euro waard is, moet je zelf maar beslissen. Weet wel dat de oplage beperkt blijft tot 59 exemplaren, dus twijfel niet te lang.

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten