De Mazda CX-5 is wereldwijd een van de best verkochte modellen van het Japanse merk. In 2024 werden er 330.520 exemplaren van verkocht en in de eerste drie maanden van 2025 79.019 (respectievelijk 39.287 en 7.919 in Europa). De vernieuwing van de tweede generatie, gelanceerd in 2017, vindt dus acht jaar later plaats en de inzet is hoog. Daarom heeft Mazda gekozen voor continuïteit.
Vertrouwde look
Van bij de eerste oogopslag is deze derde generatie meteen herkenbaar als een CX-5. De SUV blijft dan ook trouw aan de Kodo-designfilosofie die Mazda na aan het hart ligt. De proporties zijn weliswaar iets anders dan bij de voorganger, maar het profiel, met die typische C-stijl en zijn achterste ruitje, blijft vertrouwd ogen, net als de gladde flanken.

Vooraan zit nog altijd een breed glimlachend radiatorrooster, met daarboven een ‘zwevende’ motorkap. De lichtblokken zijn verticaler dan vroeger, met een lichtsignatuur die de mosterd ging halen bij grote broer CX-60. Met dat verschil dat de koplampen hier boven elkaar staan, wat het front een meer mature look geeft. Achteraan zitten 3D-lichtblokken met een opgefriste signatuur, terwijl in plaats van het merklogo centraal op de achterklep nu de merknaam prijkt, in hoofdletters.
Afmetingen: groter dankzij langere wielbasis
Dit model van de derde generatie is 15 mm breder (1860 mm) en 30 mm hoger (1695 mm) en is 115 mm langer, uitsluitend dankzij een wielbasis die met hetzelfde bedrag is verlengd tot 2815 mm, waardoor de CX-60 slechts 55 mm korter is op 4690 mm.
Interieur en koffer
Aangezien de winst hem volledig in de wielbasis zit, komen die extra centimeters integraal de binnenruimte ten goede. Voortaan hebben de achterste inzittenden dan ook ruim plek: twee volwassenen van 1,90 meter kunnen in de nieuwe CX-5 moeiteloos achter elkaar zitten. Ook de hoofdruimte is uitstekend.

De achterste deuren scharnieren bovendien open in een bijna rechte hoek, zodat in- en uitstappen of een kleine passagier in een zitje bevestigen kinderspel wordt. De koffer is met een beloofde 583 liter niet alleen 61 liter groter dan die van de vorige generatie, maar overtroeft zelfs die van een CX-60 met 13 liter.
Google-omgeving
De grootste échte verandering heeft te maken met de bestuurderspost. Exit de fysieke knoppen, inclusief die i-Drive-achtige draai-en-drukschakelaar: ook Mazda is gezwicht voor een pure aanraakinterface waarbij alle functies gecentraliseerd werden op een centraal scherm van 12,9 of 15,6 duim. Dat werkt op Android Automotive en is voorzien van Googles AI-assistent Gemini, die de spraakherkenning voor zijn rekening neemt.

De navigatie doet een beroep op Google Maps en via Google Play krijg je toegang tot tal van apps. De eveneens volledig digitale instrumenten op een scherm van 10,25 duim zijn makkelijk afleesbaar en worden gecombineerd met een geëvolueerde head-updisplay. Het nieuwe stuur is getooid met aanraaktoetsen, maar die reageren gelukkig wel naar behoren.
Nieuwe M Hybrid
De naam doet denken aan een hybride sportieve BMW, maar daar heeft het M Hybrid niets mee te maken: Mazda plakt dat label op de mildhybride 24-volttechnologie die de 141 pk en 238 Nm sterke 2.5 e-SkyActiv G komt ondersteunen. Deze atmosferische benzineviercilinder kennen we al uit de 3 en de CX-30, maar hij werd hier nog geoptimaliseerd, met het oog op een vollere koppelkromme bij lage en middelhoge toeren.

De Japanners beloven een WLTP-normverbruik van 7,3 tot 7,7 l/100 km (afhankelijk van de uitvoering), wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 157 tot 169 g/km. De automaat is voortaan standaard op alle versies, maar klanten kunnen wel nog kiezen tussen voorwiel- of vierwielaandrijving. De eerste sprint in 10,5 seconden naar 100 km/u, wat dezer dagen niet bijster spectaculair te noemen is. Dan maakt het sleepvermogen meer indruk: tot 2.000 kilogram geremd.
G-Vectoring Control Plus
Zijn platform en ophangingslay-out neemt deze derde generatie Mazda CX-5 over van zijn voorganger, al werd die basis wel flink onder handen genomen om de structuurstijfheid te vergroten. Zowel het comfort als het dynamisme en de stuurprecisie zouden daarvan de vruchten moeten plukken.

Daarnaast werkt de i-Activ AWD-vierwielaandrijving samen met de G-Vectoring Control Plus om in combinatie met een directer stuur en dito gaspedaal de levendigheid en de stabiliteit in bochten te vergroten. Nieuwe afstellingen voor de schokdempers zouden trillingen en koetswerkbewegingen op een slecht wegdek beter moeten tegengaan, zonder het comfort in het gedrang te brengen.
Prijs en leveringen
De nieuwe Mazda CX-5 wordt vanaf eind 2025 te koop, de eerste leveringen volgen begin 2026. De prijzen beginnen vanaf 32.690 euro.