Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / McLaren MP4-12C

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-09-2009

De McLaren MP4-12C bulkt van de koolstofvezel en F1-technologie en zal met zijn V8-motor de degens kruisen met onder andere Ferrari, Lamborghini en Mercedes.

De McLaren MP4-12 C, die veel van zijn techniek rechtstreeks in de Formule 1 ging halen, is de eerste in een heel gamma van toekomstige sportwagens die de naam van het beroemde merk van Ron Dennis dragen. Hij is trouwens niet de eerste straatauto van McLaren. Zo was er tussen 1993 en 1998 al de legendarische F1, maar vooral de samenwerking tussen McLaren en Mercedes Benz met de SLR als resultaat ligt nog vers in het geheugen, aangezien die auto pas dit jaar uit productie werd genomen. Maar in Frankfurt onthult Mercedes zijn SLS AMG, die het in eigen huis heeft ontwikkeld. McLaren wou niet achterblijven en stelt daarom de MP4-12C op dezelfde plaats voor. Die komt in 2011 op de markt en is volledig opgebouwd uit huisgemaakte onderdelen voor het onderstel, de versnellingsbak, de motor enzovoort.

Deze coupé met deuren die naar boven scharnieren rust op een chassis dat de naam Carbon MonoCell draagt. Dit is een zelfdragende structuur uit koolstofvezel die McLaren al sinds 1981 in de Formule 1 gebruikt en die ook voor de F1-straatauto uit 1993 werd ingezet. Die ruggengraat maakt de auto niet alleen stijver maar tegelijk ook merkelijk lichter. Onder de motorkap achterin ligt een 3,8-liter V8 met dubbele turbo die een vermogen levert van zo'n 600 pk. Hij is gekoppeld aan een versnelllingsbak met dubbele koppeling, de zeventraps Seamless Shift Gearbox. Via een korte aanraking van de schakelhendel achter het stuur is het zelfs mogelijk om de volgende versnelling op voorhand te selecteren, wat een betere reactiesnelheid als gevolg heeft. Het normverbruik is nog niet bekend, maar volgens het bedrijf van Ron Dennis heeft de heeft het over "de beste verhouding tussen vermogen en CO2-uitstoot ter wereld".

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten