Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nieuwe Mercedes E-Klasse start AMG-carrière als E53 Hybrid

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-03-2024

De AMG-afdeling van Mercedes zet vol in op plug-inhybride sportievelingen en daar is de nieuwe Mercedes-AMG E53 Hybrid geen uitzondering op.

Geen nieuwe Mercedes E-Klasse zonder potente AMG-derivaten. En de spits wordt afgebeten door de E53 Hybrid, die aangedreven wordt door een plug-inhybride zes-in-lijn en die verkrijgbaar zal zijn als klassieke berline en als break. Opvallend: deze AMG-varianten dragen worden geen "E Performance" genoemd en gebruiken geen EQ-verwijzing, maar dragen het eenvoudige achtervoegsel "Hybrid".

2024 Mercedes-AMG E53 Hybrid

Onder de motorkap van de Mercedes-AMG E53 ligt een drukgevoede zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter, goed voor een vermogen van 449 pk (bij 5.800 tot 6.100 toeren per minuut) en voor een maximumkoppel van 560 Nm (bij 2.200 tot 5.000 toeren per minuut). Die verbrandingsmotor wordt gekoppeld aan een 120 pk en 480 Nm sterke elektromotor, zodat het plug-inhybride aandrijfgeheel 585 pk en 750 Nm verzamelt.

Specificaties en prestaties van de Mercedes-AMG E53 Hybrid

Nu voorziet Affalterbach wel een Launch Control-modus die het systeemvermogen tijdelijk optrekt naar 612 pk, zodat de vierwielaangedreven Mercedes-AMG E53 Hybrid aan 3,8 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te knallen - of 3,9 seconden in het geval van de breakversie. De topsnelheid van de sportieve E-Klasse bedraagt 280 km/u. Of maar 140 km/u, toch als je enkel elektrisch rijdt.

2024 Mercedes-AMG E53 Hybrid

De stekkerhybride aandrijflijn van de Mercedes-AMG E53 Hybrid gebruikt een batterijpakket met een capaciteit van 28,6 kWh (waarvan 21,22 kWh bruikbaar), waardoor deze PHEV een elektrische rijbereik van 101 kilometer kan voorleggen. Snelladen kan aan maximum 60 kW.

Stijlvol design en sportief onderstel voor de Mercedes-AMG E53 Hybrid

Hoewel je de nieuwe E53 meteen herkent als een AMG-model, houdt Mercedes de koetswerkaanpassingen stijlvol. Deze E-Klasse krijgt een specifiek rooster met verticale lamellen die verlicht zijn. Het aangepaste sportonderstel met toegenomen spoorbreedte bezorgt het koetswerk grotere wielkasten, de bumpers worden geoptimaliseerd in functie van de koeling en de aerodynamica. Achteraan wordt de diffusor geflankeerd door twee dubbele, ronde uitlaatpijpen. Ook het interieur van de Mercedes-AMG E53 Hybrid krijgt een sportieve aankleding.

2024 Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+

De E53 AMG staat op een AMG Ride Control-onderstel, dat stalen veren combineert met adaptieve dempers. Om de wendbaarheid te vergroten en het flinke meergewicht van de batterijen te counteren, grijpt Mercedes naar een meesturende achteras. Standaard staat deze E-Klasse op 19-duimers, maar 20- en 21-duimsvelgen behoren ook tot de mogelijkheden. De AMG-jongens voorzien een heleboel verschillende afstelmogelijkheden die deze Dr Jekyll met enkele manipulaties verandert in Mr. Hyde.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten