Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes C 250 CDI Blue Efficiency

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-09-2008

Met zijn normverbruik van 5,2 l/100 km is de C 250 CDI Blue Efficiency de zuinigste Mercedes met de nieuwe 2.2-biturbodiesel.

De 2.2 Blue Efficiency, die onder andere wordt gebruikt in de concept-car Fascination, de voorbode van de nieuwe E-Klasse, wordt ook in de huidige C-Klasse aangeboden. De 2.143 cc grote viercilinder levert 204 pk (150 kW) en 500 Nm. Daarmee stuwt hij de berline naar 100 km/h in 7 seconden en gaat hij door tot een elektronisch begrensde top van 250 km/h. Standaard is de 2.2 gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Het meest opvallende aan deze motor is dat hij ondanks zijn uitstekende prestaties toch een normverbruik van slechts 5,2 l/100 km laat optekenen, wat overeen komt met een CO2-uitstoot van 138 g/km.

De viercilinder wordt in eerste instantie aangeboden in de C 250 CDI Blue Efficiency. Hij voldoet daarin aan de Euro V-normen en kan ook erg eenvoudig worden aangepast aan de toekomstige Euro VI-normen. Hij werkt met een ontstekingsdruk van 200 bar en zijn common rail kan nu 400 bar meer aan dan op de vorige CDI-generatie, met een maximum van 2.000 bar. Verder heeft de motor een nieuw ontwikkelde piëzo-injector die een nog grotere flexibiliteit voor de sturing van de inspuiting mogelijk maakt, grotere oliesproeiers met een variabel debiet, een variabele waterpomp en een gefaseerde drukvoeding. Een laatste innovatie is de nokkenasaandrijving aan de achterkant van de motor.

Ten slotte hebben de ingenieurs aan de C 250 CDI Blue Efficiency ook verbeteringen aangebracht aan de stroomlijn, met buitenspiegels die de lucht beter geleiden (die ook op de nieuwe GLK te vinden zijn) en een volledig beklede wagenbodem. Verder staat de auto op banden met een 10 procent lagere rolweerstand. Ten slotte kreeg de stuurbekrachtiging een extra klep waarmee de pomp wordt geblokkeerd wanneer ze niet moet werken. Om de bestuurder te helpen om zuinig te rijden, is ook een schakelindicator in het dashboard opgenomen.

Om de interesse in deze nieuwe motorversie te stimuleren, wordt vanaf half oktober een speciale reeks Prime Edition aangeboden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten