Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes CL

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-07-2010

De CL krijgt een facelift en blijft daarbij een uitstalraam van Mercedes' technologische kennis. Hij wordt aangedreven door een nieuwe biturbo-V8 met spraygeleide directe injectie van de derde generatie (BlueDirect).

De Mercedes CL, die is ontwikkeld op het platform van de S-Klasse, wordt bij zijn facelift op alle mogelijke vlak uitgerust met de modernste technologie die het merk in huis heeft: multimedia, veiligheid en motoren. De 5.095 millimeter lange luxecoupé ondergaat enkele discrete uiterlijke retouches (lichtblokken, bumpers, zijdelingse luchtuitlaten en stuurwiel). De actieve ophanging ABC omvat voortaan een compensatiefunctie voor zijwind en een stuur met variabele ontdubbeling.

Onder de motorkap van de CL 500 Blue Efficiency hebben de ingenieurs uit Stuttgart de atmosferische 5.5-V8 vervangen door een biturbo-V8 met 435 pk (320 kW), wat een winst van 47 pk betekent. Het koppel groeit nog veel spectaculairder, van 530 naar 700 Nm. Het verbruik is daarentegen gereduceerd tot 9,5 l/100 km op de normverbruikscyclus (224 g/km aan CO2). De V8 heeft een inhoud van 4.663 cc en kent een directe, spraygeleide injectie met een ontsteking die tot vier vonken per milliseconde kan produceren. Om het verbruik verder te verminderen, zijn bekende systemen gemonteerd zoals een remenergierecuperatie en stop-start. Dat alles weerhoudt de zware coupé er echter niet van om naar 100 km/h te spurten in slechts 4,9 seconden. Voor wie zich niet veilig voelt bij de idee dat al dat potentieel enkel via de achterwielen naar het asfalt wordt versluisd, is er ook een versie met vierwielaandrijving verkrijgbaar. De CL 600 behoudt zijn biturbo-V12 met 517 pk (380 kW) en sprint daarmee nog steeds in 4,6 seconden naar 100 km/h.

Het aanbod aan rijhulpsystemen is ronduit indrukwekkend. Zo is de CL 500 uitgerust met adaptieve en intelligente koplampen (ILS) met grootlichtassistent. Een camera achter de voorruit herkent tegenliggers en voorliggers. Daardoor kan de auto de lichtbundel van de koplampen aanpassen zodat andere bestuurders niet worden verblind. Het ILS past zich verder bovendien aan de toestand van de weg en aan het weer aan. Vanaf 90 km/h kiezen de koplampen voor een speciale “snelwegstand” zodat een zo groot mogelijk wegoppervlak wordt verlicht, tot 50 meter voor de auto. Op secundaire wegen wordt de lichtbundel feller, breder en schijnt hij meer naar links, terwijl hij bij mist nog meer in de breedte en lager bij de grond wordt gericht.

De Mercedes CL bevestigt zijn status als prestigeauto met het comfort dat hij biedt. Het multimediasysteem kan als optie worden uitgerust met Splitview zodat de passagier een film kan bekijken op hetzelfde scherm waar de bestuurder de instructies van het navigatiesysteem ziet zonder dat ze elkaar hinderen. Alle mogelijke hulpmuziekspelers kunnen worden aangekoppeld via USB-, Aux- of iPod-ingangen of via een SD-kaartje of Bluetooth en er is een harde schijf van 7,2 Gigabyte. Qua afwerking is er standaard keuze tussen vier Europese houtsoorten en twee leerkwaliteiten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten