Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes E-Klasse

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-01-2009

De E-Klasse ruilt zijn ronde koplampen in voor rechte exemplaren. Dat is visueel meteen het meest opvallende aan Mercedes' nieuwe reisberline, die vooral mikt op veiligheid en zuinigheid.

De nieuwe E-Klasse heeft nog wel een klassiek Mercedes-radiatorrooster, maar dat is geflankeerd door op zijn zachtst gezegd opvallende lichtblokken: de vier ronde koplampen hebben plaatsgemaakt voor rechthoekige modellen, waarmee de nieuwe E de concept-car Fascination volgt. De minder ronde nieuwe E-Klasse pakt zwaar uit met zogenaamde intelligente technologie om zich aan te passen aan de omstandigheden, ook onvoorziene. Zo beschikt hij standaard over het Attention Assist, dat de aandacht van de bestuurder in de gaten houdt, en over zeven airbags, het preventieve Pre-Safe-systeem en een actieve motorkap. Als optie biedt Mercedes nog een grootlichthulp aan (Adaptive Main Beam Assist), net als een nightvision-systeem dat voetgangers kan ontwaren, een rijstrookcontrole, een afstandsradar, een dodehoekcontrolesysteem en een systeem dat de auto automatisch afremt bij een nakend ongeval.

Het Attention Assist gaat permanent zeventig parameters na, waaronder de stuurbewegingen, om te controleren of de bestuurder nog wakker is. Het Adaptive Main Beam Assist, dat deel uitmaakt van het zichtpakket, grijpt in op de werking van de automatische koplampen, om te vermijden dat andere bestuurders verblind zouden worden. Het systeem past niet alleen de hoek en het bereik van de lichtbundel aan de omstandigheden aan, maar is zelfs in staat om zelf over te schakelen tussen dimlicht en grootlicht. De schokdempers zijn van het adaptieve type, wat tegelijkertijd het comfort en de veiligheid ten goede komt. Tegen meerprijs kan bij de E 500 (met achter- of vierwielaandrijving) de pneumatische ophanging worden aangevuld met elektronisch dempers die per wiel afzonderlijk kunnen worden gestuurd.

Binnenin vind je nieuwe stoelen, waarvan Mercedes beweert extra aandacht te hebben besteed aan de zachtheid van de zittingen, door op een "ambachtelijke" manier te werken: de moussevulling werd rechtstreeks geïntegreerd in de stof of het leder. Uiteraard zijn tegen meerprijs nog actieve multicontourstoelen verkrijgbaar met massagefunctie, terwijl achterin de bank kan worden vervangen door afzonderlijke stoelen. Onder de motorkap van deze 4,88 meter lange berline met een wielbasis van 2,87 meter vind je een heel gamma krachtbronnen, waaronder nieuwe viercilinders met rechtstreekse benzine-inspuiting en drie nieuwe viercilinderdiesels met common rail. Bij de benzines is er keuze uit vier-, zes- en achtcilinders met een vermogen van 136 pk tot 525 pk (100 tot 386 kW), de diesels zijn tussen 136 en 231 pk sterk (100 tot 170 kW). Van die V6-topdiesel zal vanaf de herfst ook een Bluetec-afgeleide te koop zijn, die toegeknepen is tot 211 pk (155 kW) en al voldoet aan de Euro 6-uitstootnormen (die van kracht worden in 2014).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten