Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes GLK

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-04-2008

De nieuwe GLK is de meest straatgerichte offroader in het Mercedes-gamma.

De Duitsers kozen het salon van Peking als podium voor de officiële marktintroductie van zijn GLK, die we reeds als prototype zagen in Genève en Detroit. De compacte SUV heeft uiteraard vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat. Zijn naam positioneert hem duidelijk in het Mercedes-gamma: de G staat "Gelände" (Duits voor "terrein") en wordt gebruikt voor alle grote offroaders van het merk met de ster, en de K staat voor "Kurz" (Duits voor "kort"). Het is duidelijk dat deze GLK pontificaal tegenover de BMW X3 en de eveneens in Peking debuterende Audi Q5 staat. Het motorenpalet bestaat uit één viercilinderdiesel (de 220 CDI met 170 pk) en drie V6'en (een diesel en twee benzines). Net zoals de C-Klasse krijgt de GLK standaard de mechanisch adaptieve Agility Control-schokdempers. Omdat hij op het premium-deel van de markt speelt, krijgt hij de stoelen van de ML en de centrale bedieningsknop voor alle boordinstrumenten van de S-Klasse. Het is bovendien mogelijk om de "intelligente" koplampen ILS te bestellen als optie.

Meer details

De GLK is 4.528 millimeter lang, heeft een wielbasis van 2755 millimeter, is 1840 millimeter breed en 1689 millimeter hoog. De 4Matic-vierwielaandrijving stuurt onder normale omstandigheden 45 procent van het koppel naar de voorwielen en de rest naar de achteras. Een nieuwe meerschijvenkoppeling in het centrale differentieel kan die verdeling aanpassen aan de beschikbare hoeveelheid grip voor elke as. Verder kan je als optie een offroadpack bestellen. Je krijgt dan een ?G?-knop die de sturing van de zeventrapsautomaat, het ESP en het elektronische gaspedaal aanpast aan het ruwere terreinwerk. Voor wie van plan is om veel naast het asfalt te rijden, is het goed om weten dat de bodemvrijheid 201 millimeter bedraagt, maar voor de diesels is dat slechts 187 millimeter. Voor cijferliefhebbers geven we nog mee dat het leeggewicht schommelt tussen 1.830 en 1.880 kilo. De koffer van 450 liter kan door de achterbank neer te klappen worden vergroot tot 1550 liter.

De Agility Control-ophanging bestaat uit schokdempers waarvan de hardheid verandert naargelang de wegomstandigheden en de manier waarop de bestuurder rijdt. Bij een normale rijstijl of bij lage snelheden in het terrein zijn ze zacht om het comfort te verbeteren. Maar wanneer je de bochten sneller aan elkaar begint te rijgen, worden ze harder voor meer koetswerkcontrole en minder rolneigingen. De GLK's met een V6-motor krijgen een parametrische stuurbekrachtiging, die lichter is bij het manoeuvreren en zwaarder wordt bij hogere snelheden.

De instapmotor is zoals we al zeiden de 220 CDI. De 2.1-viercilinderdiesel levert 170 pk en 400 Nm en laat de GLK naar 100 km/h spurten in 8,8 seconden. Hij maakt een topsnelheid van 205 km/h mogelijk. Het normverbruik bedraagt 6,9 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 183 g/km. De tweede diesel is de 3.0 V6 in de 320 CDI, met 224 pk en 540 Nm. Die spurt naar 100 km/h in 7,5 seconden en haalt 220 km/h . Het bezineaanbod bestaat uitsluitend uit V6'en, met name een drieliter in de GLK 280 en een 3.5 in de GLK 350. De eerste levert 231 pk en heeft een normverbruik van 10,2 l/100 km. De tweede is veel krachtiger (272 pk), maar verstookt gemiddeld slechts 0,2 l/100 km meer. Hij spurt naar 100 km/h in slechts 6,7 seconden en haalt een top van 230 km/h. Alle GLK's kunnen twee ton slepen en in het ESP is een slingercontrole voor aanhangers opgenomen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten