Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes GLS: verhoogde S-Klasse

Geschreven door Alain Devos op 17-04-2019

Nog meer dan de eerste generatie is de nieuwe Mercedes GLS een SUV-variant van de S-Klasse. Even luxueus en comfortabel, maar dan voor zeven personen en desgewenst op moeilijk terrein.

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Neen, in Europa scoort dit type wagen niet. Maar in China, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten lusten ze wel pap van gigantische luxe-SUV's zoals de nieuwe BMW X7. En dus ook van de nieuwe Mercedes GLS, zeg maar de S-Klasse uit het grote SUV-gamma van Stuttgart. Meer ruimte, meer comfort en meer luxe, daar draait het natuurlijk om. De esthetisch niet zo sterk gewijzigde (maar aerodynamisch wel efficiëntere) auto is 7,7 centimeter langer en 2,2 centimeter breder dan zijn voorganger.

Zes- of zevenzitter

De wielbasis nam met 6 centimeter toe, wat vooral op de tweede zitrij voor extra beenruimte zorgt. De drie zetels daar laten zich elektrisch verstellen, die van de derde rij kunnen in de vloer worden opgeborgen. Als er alleen helemaal vooraan volk zit, is er plaats voor tot 2.400 liter bagage. Met een All-knop leg je desgewenst alle zetels tegelijk plat. Nieuw voor de GLS is ook een nog wat luxueuzere variant met op de tweede rij twee aparte stoelen – pardon: zetels – voor nog meer zitcomfort.

EQ Boost

Mercedes is ook trots op de 580 4Matic-variant van zijn GLS, die heeft een door een 48V-systeem met geïntegreerde starter-generator geassisteerde V8. Dankzij die EQ Boost kan de 489 pk en 700 Nm sterke benzinemotor een normverbruik van ‘slechts’ 10 liter per 100 kilometer voorleggen, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 229 gram per kilometer. De EQ Boost, die natuurlijk ook aan energierecuperatie doet, zorgt af en toe nog eens voor 22 pk en 250 Nm extra. Kwestie van de X7 nog wat sneller achter jou te kunnen laten. Er is ook nog een GSL 450 4Matic met zescilinder van 367 pk, maar die wordt niet aangeboden in de EU. Dat zal wel het geval zijn voor de twee dieselmotoren: de 350 d 4Matic van 286 pk en 600 Nm en de 400 d 4Matic met 330 pk en 700 Nm. De CO2-uitstoot van die twee zescilinders bedraagt 208 gram per kilometer.

Range Rover achterna

Alle motoren komen met een negentrapsautomaat, ook de 4Matic-vierwielaandrijving is standaard. De koppelverdeling over beide assen kan variëren tussen de 0 en de 100%. En de GLS laat zich nu ook bestellen met een zogeheten veldversnelling, daarmee zou je op het terrein zelfs een Land Rover moeten kunnen volgen. Met de E-Active Body Control wordt de Mercedes GLS de eerste auto op de markt waarbij de veren en schokdempers van elk wiel apart kunnen worden gecontroleerd. Het verhindert het overhellen van het koetswerk in de bochten, geen overbodige luxe bij zo’n gemotoriseerde kleerkast. Als de auto bij echt zwaar terreinwerk vast komt te zitten, kan een Free-Driving-modus hem door automatische ingrepen in de ophanging misschien toch weer loskrijgen.

Carwash

Via het aanraakscherm in de middenconsole kan de bestuurder ook nog eens de hoogte van elk wiel apart regelen. Tel er nog de Road Surface Scan (die de weg voor de auto leest en de ophanging al voorbereidt op eventuele oneffenheden) bij en Mercedes mag wellicht terecht stellen dat het zijn GLS van’s werelds intelligentste SUV-ophanging heeft voorzien. Nog een leuke om het GLS-verhaal (voorlopig) af te sluiten is de Carwash-functie, die de ophanging automatisch in zijn hoogste stand zet, de buitenspiegels inklapt en nog wat andere ingrepen doet om de lange en brede auto veilig, proper en ongeschonden door de wasstraat te krijgen.

 

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten