Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes S-Klasse

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-05-2013

De nieuwe Mercedes S-Klasse volgt niet alleen de vorige generatie op, maar moet ook de vroegere Maybach-rijder kunnen verleiden. Vandaar zijn weelderige karakter en heel wat nieuwigheden.

De nieuwe Mercedes S-Klasse is 4 centimeter langer dan zijn voorganger: 5.116 millimeter voor de gewone versie en 5.246 millimeter voor de versie met lange wielbasis. Dat is weliswaar nog altijd minder dan wijlen de Maybach 57, maar men belooft nu al de komst van een extra lange versie. Daarmee mikt Mercedes op de klanten van zijn vroegere prestigemerk. Mede daarom zit dit vlaggenschip propvol onderscheidende technologie. Te beginnen bij ledverlichting voor binnen- en buitenkant: de nieuwe S-Klasse heeft geen enkele gloeilamp meer, enkel nog diodes. De informatie in het interieur wordt weergegeven op twee schermen: het linkerdisplay toont de instrumenten, terwijl het rechterscherm, dat aanraakgevoelig is, gebruikt wordt voor navigatie, airco, multimedia, communicatie, het aanpassen van voertuiginstellingen, enzovoort.

Bij de lancering zullen vier motoren verkrijgbaar zijn. Topversie wordt de S 500, voorzien van een 4,7-liter-V8 van 455 pk. Dieselrijders kunnen terecht bij de S 350 BlueTec. Daarnaast komen er twee hybrides: de S 400 Hybrid, die 306 pk sterk is en gebruikmaakt van een V6, en de S 300 Hybrid, met viercilinder en goed voor 204 pk. In 2014 komt er bovendien een plug-in hybride S500 met een CO2-uitstoot van 75 g/km. Op veiligheidsvlak wordt Mercedes' topklasseberline uitgerust met een heel arsenaal aan rijhulpsystemen. Een systeem van camera's en radars geeft de bestuurder een beeld van 360 graden rond de auto. Een opmerkelijke optie op de achtcilinderversie is de Magic Body Control-ophanging: een dubbele camera scant de weg op oneffenheden, waarna de elektronica indien nodig anticipeert en automatisch de ophanging aanpast.

In de topversies - met lange wielbasis - kan het interieur erg weelderig worden . Overigens is de gewone versie dit keer afgeleid van de lange, en niet omgekeerd. Optioneel is het zogenoemde Air-Balance-pakket te bestellen, dat een klimaatregeling met parfumverspreider omvat. De totale zen-beleving krijg je met de Energizing-massagefunctie, waarbij veertien opblaaskussens met verwarmde lucht het principe van een hot stone-massage imiteren. Prijzen voor de S-Klasse zouden moeten beginnen bij iets meer dan 80.000 euro voor een S 350 BlueTec.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten