Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes SLS AMG

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-03-2009

Mercedes stuurde ons enkele beelden en technische gegevens van een toekomstige supersportwagen met vleugeldeuren, de SLS AMG.

Nu de SLS AMG bijna klaar is, onthult de constructeur beelden van en informatie over zijn nieuwe supersportwagen, die de SLR McLaren vervangt. Zo blijft Mercedes spionagefotografen voor. De bolide heeft vleugeldeuren zoals de klassieker 300 SL en wordt aangedreven door een AMG-motor met droog carter. Deze 6.3-V8 is achter de voorste as gemonteerd en levert 571 pk (420 kW) bij 6.800 o/m en 650 Nm bij 4.750 o/m. Hij wordt aan een nieuwe AMG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling gekoppeld die in de achteras is ingebouwd (transaxle-principe). De Gullwing spurt naar 100 km/h in 3,8 seconden en blijft optrekken tot hij 315 km/h bereikt. Dankzij een launch-controlfunctie kan de gelukkige bestuurder uit de startblokken schieten zoals een Formule 1-piloot. Of toch bijna...

De structuur van de auto bestaat uit een aluminium spaceframe. Ook het koetswerk wordt uit aluminium vervaardigd. Hierdoor komt het leeggewicht van de SLS AMG op 1.620 kilogram, met een verdeling van 48 procent vooraan en 52 procent achteraan. De verhouding tussen het gewicht en het vermogen bedraagt 2,84 kg/pk. De relatieve lichtheid van het geheel helpt ook het verbruik beperken, maar op de gemengde normcyclus komt hij toch nog uit op 13,0 l/100 km. Dat zal toekomstige kopers van deze Mercedes, die eerder naar de prestaties en de exclusiviteit kijken, waarschijnlijk niet afschrikken. Om het unieke karakter te garanderen heeft het ontwikkelingsteam de mechaniek verzorgd. Zo is de aandrijfas uit ultralicht koolstofvezel gemaakt.

De achterwielaandrijver heeft composietkeramische remschijven voor extreme prestaties, maar wel slechts als optie. De standaard lichtmetalen velgen hebben een speciale vorm die de luchtstroom verbetert en de niet opgehangen massa reduceerrt. Rond die velgen liggen vooraan banden in de maat 265/35 R 19 en achteraan 295/30 R 20. De ophanging met dubbele driehoeken en de wielnaven zijn gemaakt in gesmeed aluminium. Het ESP van de Gullwing heeft drie modi : actief, sportief of uitgeschakeld. De lancering is voorzien voor 2010.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten