Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Michelin e.Primacy: CO2- en kWh-jager

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-11-2020

De Franse bandenfabrikant Michelin heeft een 'e'-band ontwikkeld om de CO2-voetafdruk van auto's te verkleinen en de autonomie van elektrische wagens te vergroten. Bovendien is de e.Primacy een lokaal product.

Michelin speelt de ecologisch verantwoorde kaart met zijn nieuwe aftermarket-band, de e.Primacy. Het bedrijf uit Frankrijk heeft al zijn groene pionnen ingezet door deze band te presenteren. De nadruk lag eerst en vooral op zijn ontwikkeling en productie in Europa, want hij is bedoeld voor de Europese markt. Dit 'lokale' product zou daarnaast ook beter moeten zijn voor het milieu. Hij werd niet alleen ontworpen om de ecologische voetafdruk te verkleinen, maar hij geniet ook van een CO2-neutralisatieprogramma bij de aankoop, zowel voor de productie als voor de logistiek. Maar wat zijn de kenmerken van deze band?

Klasse A & B

Het mag niet verbazen dat de e.Primacy geniet van het energielabel A qua energieverbruik. De ingenieurs bij Michelin geven aan dat hij een lagere rolweerstand heeft (-27% vergeleken met het gemiddelde van de premiummarkt). Dat zou 0,21 l/100 km aan brandstof besparen voor verbrandingsauto's of 7% aan autonomie schelen voor elektrische wagens. In totaal moet het 174 kilo aan CO2 schelen over de hele levensduur van de band... volgens Michelin. Toch zou hij ook een goed rijgedrag moeten voorleggen, want ondanks zijn lage rolweerstand moet hij voldoende grip behouden op een nat wegdek (klasse B qua grip). Al is het natuurlijk geen band voor een dynamisch en sportief rijgedrag.

De truc

Het ecologisch karakter van de e.Primacy heeft hij te danken aan minder grondstofgebruik met dunnere kroonlagen. Deze keuze en het ontwerp van het loopvlak zijn de belangrijkste elementen om de rolweerstand te verminderen. Het lagere energieverbruik komt ook door de keuze voor elastomeer met hoge elasticiteit, door zijwanden die minder energie absorberen bij het buigen en de Energy Airshield, een supergeïsoleerde laag met een lage energiedissipatie. Michelin verzekert dat dit geen negatieve effecten heeft op de levensduur van de band. Het ontwerp van het loopvlak is ook ontworpen om zijn efficiëntie in droge of natte omstandigheden te behouden, ongeacht de mate van slijtage.

80 euro

De band is vooral ontwikkeld voor stadswagens, berlines en compacte SUV's die in Europa worden verkocht. Michelin zal 56 maten aanbieden in velggroottes van 15 tot 20 duim. De aankoopprijs is hoger dan die van de Primacy 4 in dezelfde categorie, maar Michelin belooft dat het de investering waard is dankzij het lagere verbruik en een besparing van "80 euro na 35.000 km". Een belofte die je natuurlijk met een korreltje zout mag nemen. Michelin hoopt echter dat constructeurs deze band standaard zullen gebruiken op hun modellen om een iets lagere CO2-uitstoot te kunnen behalen bij de homologatie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten