Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mini Countryman

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-01-2010

Mini heeft de definitieve versie onthuld van de Countryman, een kleine SUV die meteen de eerste vijfdeurs-Mini is en de eerste auto van het merk die met een vierwielaandrijving verkrijgbaar is.

Mini's SUV, die - behalve in Japan - Countryman zal heten, is de eerste vijfdeurs van het merk. Optioneel krijgt de Countryman ook een vierwielaandrijving, om zich naast het asfalt te kunnen begeven. Hoewel hij met zijn ronde koplampen en vertrouwde daklijn meteen herkenbaar is als Mini, is hij flink groter: met zijn wielbasis van 2.595 millimeter biedt hij plaats aan vier of vijf inzittenden (een achterbank met drie plaatsen is een gratis optie) en heeft hij een voor een Mini erg ruime koffer van 350 tot 1.170 liter.

In het interieur valt vooral de zogenaamde Center Rail op, een overlangse rail die van voren tot achteren loopt en die we al zagen in de Crossover, de conceptcar die deze Countryman voorafging. Op deze rail (die standaard is) kun je onder meer bekerhouders, brilkokers of steunen voor multimedia-apparaten bevestigen en verschuiven. Doordat de Center Rail voorbekabeld is, kun je op die manier makkelijk je multimediadragers verbinden met het systeem van de auto. Ook een panoramisch dak is verkrijgbaar.

Onder de motorkap is keuze uit drie benzines en twee diesels, met een vermogen van 90 pk (One D) tot 184 pk (Cooper S). De 1.6-benzine uit de One, Cooper en Cooper S krijgt de variabele distrbutie Valvetronic, de krachtigste van de drie voegt daar nog een turbo met dubbele inlaat en directe benzine-inspuiting aan toe. Alle Countryman-varianten zijn uitgerust met verbruiksbesparende maatregelen, waardoor het normverbruik varieert van 4,3 tot 6,3 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 113 tot 146 g/km). De benzinemotoren kunnen worden gekoppeld aan een automaat ter vervanging van de standaardzesbak.

Optioneel kunnen de Countryman Cooper D en Cooper S bedacht worden met een vierwielaandrijving. Dat ALL4-systeem stuurt de koppelverdeling over de voor- en achteras via een elektrohydraulisch centraal differentieel. Bij een normale rijstijl wordt het koppel evenredig verdeeld over voor- en achtertrein, maar indien nodig kan een as het volledige koppel te verwerken krijgen. Deze vierwielaangedreven Countrymans beschikken - net als de tweewielaangedreven Cooper S - standaard over de dynamische tractiecontrole DTC. De Mini Countryman wordt voorgesteld op het salon van Genève, begin maart. De commerciële lancering is gepland voor de tweede helft van 2010.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten