Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mini Coupé

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-06-2011

Mini heeft de eerste informatie vrijgegeven over de tweezitscoupé waaraan het merk werkt en die deze herfst uitkomt. Qua illustraties moeten we het voorlopig stellen met een gecamoufleerd prototype.

Vanaf deze herfst wordt het Mini-gamma uitgebreid met de Coupé, de vijfde telg in het aanbod en de eerste tweezits-Mini. Om ons al wat op te warmen heeft de constructeur beelden van een testend prototype en wat informatie vrijgegeven. De 3,73 meter lange Coupé is vrij laag, met een hoogte van 1.378 millimeter (1.384 millimeter voor de John Cooper Works-variant), 29 millimeter minder dan de klassieke Mini. De Mini Coupé valt ook te herkennen aan de sterker terughellende A-stijlen en voorruit.

Net zoals bij de conceptcar is de kont duidelijk gescheiden van de rest van de auto om hem nog dynamischer te doen lijken. Het dak dat eruitziet als een helm, beschikt over een geïntegreerde spoiler. Vanaf 80 km/h wordt die bijgestaan door de actieve kofferspoiler die de luchtstroom bij hogere snelheden moet verbeteren. Hij klapt automatisch weer in zodra de snelheid onder de 60 km/h terugvalt.

Om de bestuurder een sportief gevoel te geven hebben de ingenieurs gesleuteld aan het chassis, de stijfheid en de gewichtsverdeling. De viercilindermotoren dragen op dat vlak ook hun steentje bij, in het bijzonder in het geval van de John Cooper Works (211 pk), en de Cooper S (184 pk), die de 0-100 km/h afwerken in respectievelijk 6,4 en 6,9 seconden.

In de catalogus zal ook een Mini Cooper Coupé met 122 pk staan, en een diesel, de Mini Cooper SD Coupé, met 143 of 136 pk. Bij elke motor werd ook gedacht aan technologie om het verbruik te temperen. De manuele zesbak kan vervangen worden door de optionele zestrapsautomaat, behalve bij de John Cooper Works. Die laatste heeft echter wel standaard recht op het elektronische sperdifferentieel EDLC.

Op weekenduitjes kun je ook bagage meenemen dankzij het ontbreken van een achterbank. De 'kofferklep' vereenvoudigt laden en lossen, maar de koffer is ook toegankelijk vanuit de cockpit, via een groot luik. Om de auto zonder camouflage te zien of op interieurfoto's is het nog even wachten. De lancering is gepland voor deze herfst.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten