Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mini John Cooper Works

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-02-2008

Mini stelt in Genève de John Cooper Works voor in twee versies: de Mini JCW en de Mini Clubman JCW.

Het merk JCW zal voortaan in één adem genoemd worden met gespierde en sportieve Mini's. De John Cooper Works pakken ineens uit met de grote middelen. Hoewel de motor van deze speciale versie is afgeleid van de 1.6-turbo van 175 pk uit de Cooper S, diende vooral de competitieversie als basis, wat hem een heel vrijgevig vermogen van 211 pk (155 kW) opleverde. Mini levert de JCW met een standaarduitrusting die is gericht op efficiëntie. Zo zijn er lichtmetalen velgen, een verbeterd remsysteem, een nieuwe uitlaat en een manuele versnellingsbak waarvan de zes verhoudingen werden aangepast. Ook aanwezig is een sportmode die zorgt voor snellere reacties op het gaspedaal. De schokdempers en de stuurbekrachtiging kregen eveneens een aanpassing. Maar voor de sportiefsten onder ons is er zeker keuze uit nog intensere opties. Tegen het einde van de zomer staat de Mini JCW bij de concessiehouders.

De details

De 1.598 cc onder de motorkap van deze Brit is een viercilinder met Twin Scroll- turbo en directe injectie. Hij levert dus 155 kW bij 6.000 tr/min en een maximumkoppel van 260 Nm dat beschikbaar is vanaf 1.850 tr/min. Dankzij de overboost kan het stijgen tot 280 Nm. Het cilinderblok en de cilinderkop zijn van aluminium. Elke cilinder heeft vier kleppen die gestuurd worden door twee bovenliggende nokkenassen. De nokken zijn ringvormig en gemaakt uit speciaal staal met een hoge weerstand en worden op de as gesoldeerd. De nokken van de inlaat worden continu variabel gestuurd.

De toename van het vermogen is te danken aan een aanpassing van de in- en uitlaat en van de turbocompressor. Zo hebben de ingenieurs de luchtfilter, de luchtmassameter, de uitlaatlijn en de katalysator vrijgemaakt. De tegendruk van de uitlaatgassen werd eveneens verlaagd. Ook aan de schoepen van de compressor werd gewerkt, zodat ze bij lage toerentallen sneller op dreef komen. De turbine zelf is van een nieuw materiaal gemaakt. Verder gaat de maximale turbodruk van 0,9 naar 1,3 bar.

Het extra vermogen en de temperatuursverhoging heeft Mini ertoe verplicht aanpassingen door te voeren in het productieproces. Zo zijn de zuigers versterkt en is de cilinderkoppakking aangepast. Daarnaast worden de inlaatkleppen in een nieuw, sterker materiaal gegoten en zijn de uitlaatkleppen gevuld met sodium. Bovendien ligt de compressieverhouding een beetje lager dan die van de Cooper S (10.0:1 tegenover 10,5:1).

De Mini JCW voltooit de sprint naar 100 km/h in 6,5 seconden terwijl de Clubman JCW er 6,8 seconden over doet. Beide zijn begrensd op 238 km/h. Een tijdelijke verhoging van de turbodruk tussen 2.000 en 5.300 tr/min geeft het koppel een extra boost zodat het met 20 Nm toeneemt. Volgens de constructeur nemen de Mini's JCW genoegen met 6,9 en 7 liter brandstof tijdens een gemengde standaardcyclus, ofwel respectievelijk 165 en 167 gram CO2-uitstoot per kilometer.

De wagen, die aangedreven wordt op de voorwielen, rust op een platform met McPherson-veerpoten vooraan. De armen van de achteras zijn centraal bevestigd. De afstelling van het chassis is uiteraard sportief. Mini biedt ook een sportchassis aan met stuggere schokdempers en versterkte antirolstangen op beide assen. Het John-Cooper-Works-onderstel dat eveneens als optie beschikbaar is, verlaagt de auto met tien millimeter. De schokdempers zijn dan nog stugger en de antirolstangen hebben een diameter die nog groter is in vergelijking met die van het sportchassis. Tot slot is de stabiliteitscontrole DSC gekoppeld aan de tractiecontrole DTC.

De elektromechanische stuurbekrachtiging EPAS (Electrical Power Assisted Steering) maakt gebruik van een elektrische servomotor die pas in actie treedt als het stuur extra moet bekrachtigd worden of als de bestuurder het wenst. Een sportknop op de middenconsole wijzigt de sturing van het gaspedaal zodat het sportiever reageert. De remmen, die het logo van John Cooper Works dragen, hebben in deze versie recht op een rode, aluminium beugel. Vooraan zijn de remschijven van 316 millimeter geventileerd. Achteraan gaat het om schijven van 280 millimeter doorsnede. Ze zijn gemonteerd op lichtmetalen wielen van 17 inch. Door de velgen zet de Mini JCW tien kilogram meer op de weegschaal. De hogesnelheidsbanden 205/45 W 17 zijn van het runflat-type.

Binnenin zien we een lederen sportstuur met drie spaken. De dakbekleding is antracietkleurig en de sierstukjes dragen een glanzend vernis met als kleur Piano Black. De snelheidsmeter gaat tot 260 km/h. Mini biedt ook een gamma accessoires aan onder de naam John Cooper Works.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten