Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Plus 8 GTR is krachtigste Morgan ooit

Geschreven door Frédéric Kevers op 13-12-2021

De Morgan Plus 8 GTR wordt aangedreven door een 375 pk sterke BMW V8. Hij is niets minder dan de krachtigste productie-Morgan in de geschiedenis van de Britse fabrikant. Haast is geboden, na negen stuks houdt het op!

Morgan is erg actief tijdens het jaareinde. Na de onthulling van de Plus Four CX-T voor klanten die houden van avontuur buiten de geasfalteerde paden biedt de Britse fabrikant nu de Plus 8 GTR aan. Dit is een sterkere "heruitgave" van een model dat in 2018 uit de catalogus verdween en een eerbetoon aan de wedstrijdversies van eind jaren 90. Pas op, er zijn er niet genoeg voor iedereen. Er gaan niet meer dan negen exemplaren van deze Morgan V8 in productie.

>> Lees ook - Morgan Plus Four CX-T, rally beest

BMW power

Onder de motorkap vinden we een BMW-motor, een goede gewoonte die Morgan al een tijdje volhoudt. En het bedrijf plukt niet zomaar de eerste de beste motor uit de rekken. Het gaat om de atmosferische V8 met 375 pk en zodoende de krachtigste motor die ooit in een productie-Morgan terechtkwam. Hij wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Met andere woorden, het Beierse hart zal geen moeite hebben om zijn gastvrouw "made in the UK" in vuur en vlam te zetten.

Ter herinnering: de jongste uitgaves van de Morgan Plus 8 hadden een massa van ongeveer één ton. Deze radicalere en waarschijnlijk zelfs lichtere Plus GTR zal daarop geen uitzondering vormen.

Morgan Plus 8 GTR

Koolstof en recyclage

De 375 pk sterke V8 en vederlichte Morgan belooft een laagvlieger te worden, maar slechts negen gelukkige eigenaars zullen hem kunnen bezitten. Waarom zo weinig? Simpelweg omdat Morgan de GR bouwt op basis van het bestaande Plus 8-chassis dat in 2018 uit productie werden genomen. Het is best een door petrolheads aan te moedigen visie op recyclage.

Doorgedreven gebruik van koolstofvezel zorgt ervoor dat die lichtheid gepaard gaat met stijfheid. Het materiaal wordt gebruikt voor de deuren, wielkasten, hardtop, spoilerlip vooraan en diffusor, alsook voor de wielen. Koolstofvezel vind je ook terug in het interieur van de auto, met name voor de kuipstoelen.

Exclusiviteit is niet goedkoop

De negen exemplaren worden stuk voor stuk met de hand gebouwd, en altijd volgens de traditionele fabricagetechnieken die de vaklui uit Worcestershire zo dierbaar zijn. Levertijden? Prijs? Dat is een discrete kwestie tussen Morgan en haar klanten. Maar een Morgan Plus 8 GTR in je garage krijgen gaat niet van vandaag op morgen, laat staan dat het betaalbaar zou zijn.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten