Samenvatting 2026 Morgan Supersport
- Opvolger van de Plus Six
- Nieuwe CVX-architectuur uit aluminium
- Slechts 1.170 kilogram
- B58-motor van BMW
- Ongeveer 100.000 euro
De Supersport oogt nog steeds als een Morgan, maar de moderne designaccenten geven de Britse roadster (met de keuze tussen een softtop en een hardtop) wel meer en meer de looks van een restomod. In de motorkap zit een gapend gat, het klassiek ogende interieur komt met een draadloze oplader voor smartphones, een Sennheiser-geluidsinstallatie en een digitaal instrumentarium.
Onder het koetswerk gaat een heleboel moderne mechaniek schuil. Dan hebben we het vooral over het gloednieuwe CVX-platform waarop de Supersport bouwt, dat naast lichter (deze Morgan weegt slechts 1.170 kg) ook een stuk stijver werd (+10% in vergelijking met de Plus Six).
BMW B58
De aandrijflijn bleef wel hetzelfde: ook de Morgan Supersport grijpt naar het B58-blok uit de BMW-catalogus, een drukgevoede zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter, een piekvermogen van 340 pk en een maximumkoppel van 500 Nm. Die power wordt op de achterwielen gezet via een achttrapsautomaat van ZF-makelij - juist jammer van die lelijke BMW-pook.
De combinatie met het lage gewicht van de Supersport zorgt dat voor spetterende prestaties. Deze Morgan sprint in amper 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van toch 267 km/u.
De Supersport oogt zo modern als een Morgan kan ogen, de roadster staat bovendien op een modern platform en gebruik een hedendaags aandrijfgeheel. Rijplezier lijkt gegarandeerd, wat wel mag voor een prijskaartje van om en bij de 100.000 euro.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!