Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Munro MK_1: Schots, elektrisch en modderproof

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-12-2022

Het Schotse bedrijf Munro Vehicles presenteert zijn eerste model: de MK_1. Deze off-roader wil de beste elektrische 4x4 op de markt zijn.

Hier is nóg een nieuw merk van elektrisch voertuigen. Maar goed, voor één keer gaat het niet om een hypercar, een luxueuze SUV of een limousine. Nee, we hebben het over een off-roadvoertuig klaar voor het zware werk. Zeg maar, een elektrische brabander, want deze Munro MK_1 spreekt liever over gebruiksuren dan actieradius in kilometers.

Werkmansplunje

Om een voertuig te industrialiseren en tegelijkertijd de kosten laag te houden, zijn er geen duizend-en-één mogelijkheden. Dit gold in de naoorlogse periode, toen de oorspronkelijke Land Rover Defender werd ontworpen, en het geldt nog steeds in 2022 als het gaat om het creëren van een elektrische terreinwagen die zijn grondbeginselen overneemt. De Munro MK-1 ziet eruit als een opeenstapeling van rechthoeken van verschillende grootte, of je nu van opzij, van voren of van achteren kijkt. Functie dicteert de vorm. De formule swingt, het resultaat... veel minder. Maar of dat ook belangrijk is?

Met minieme overhangen en een uiterst royale bodemvrijheid van 480 millimeter is de Munro MK_1 afdoende bewapend om te schitteren in het terrein, ook al heeft hij een wielbasis van 3,25 meter. Net als een Ineos Grenadier of een Jeep Wrangler heeft hij twee rijen zitplaatsen die bereikbaar zijn via deuren met zichtbare scharnieren en oversized treeplanken. Maar het algemene ontwerp blijft onhandig met de indruk dat het dak is ingedeukt in plaats van gebocheld en dat de platte motorkap op het puntje van de neus hoger is dan aan de basis van de eveneens platte voorruit. Als bedrijfsvoertuig is de achterkant plaatwerk en kubusvormig.

 2023 Munro MK_1

16 uur autonomie

Om het "agrarische" karakter van het voertuig te benadrukken, spreekt Munro liever over een actieradius van 16 uur op één lading dan over een rijbereik in afstand (het persbericht spreekt wel over 190 mijl of 304 km). Deze cijfers tellen voor het batterijpakket van 82 kWh - een kleiner pakket van 61 kWh is ook beschikbaar - en Munro geeft 8 jaar of 100.000 mijl (160.000 km) garantie op de batterijen. De Munro MK_1 heeft twee laders van 7 en 22 kW voor AC-laden, terwijl snelladen verloopt via een industriële CCS-lader met een volledige lading na iets meer dan 30 minuten.

Deze batterijen drijven een elektrische axiaalmotor van 220 of 280 kW aan, met als voordeel dat hij veel langzamer draait dan de elektrische motoren die doorgaans in de automobielindustrie worden gebruikt. Hierdoor kan Munro bedanken voor een versnellingsbak en het voertuig dus lichter maken. De fabrikant geeft aan dat de axiale fluxmotor 50% lichter is dan een radiale fluxmotor (-40 kg) en tussen de twee voorstoelen kan worden geplaatst voor een betere centrering van de massa, die naar verluidt een perfecte 50/50-verdeling zou bedragen.

 2023 Munro MK_1

Modderploeteraar

De prestaties zijn goed, met een spurt van 0 tot 100 km/u in niet meer dan 4,9 seconden en een topsnelheid van 128 km/u. Er wordt geremd met ongeperforeerde stalen schijven om te voorkomen dat de efficiëntie vermindert wanneer er modder in de geperforeerde schijven terechtkomt. De nadruk ligt op off-roadgebruik en zware omstandigheden, waar de Munro zich met gemak kan verplaatsen dankzij de 700 Nm die beschikbaar is tot 80 km/u.

De Munro MK_1 heeft een laadvermogen van 1.000 kilo en kan tot 3.500 kilo trekken met een geremde aanhanger terwijl hij vijf passagiers vervoert en kan doorwaden tot 800 millimeter. Zijn off-roadcapaciteiten worden verder ondersteund door aanrij- en vertrekhoeken van 84 en 51 graden en een overrijhoek van 148 graden.

Prijzen en leveringen

De Munro MK_1 loopt in Schotland van de band. De eerste leveringen zijn gepland voor 2023 met een assemblage van vijftig stuks, alvorens te verhogen naar jaarlijks 250 exemplaren in een nieuwe fabriek in 2024. De bedoeling is om tegen 2027 2.500 eenheden per jaar te bereiken. De vanafprijs ligt op 49.995 pond, ongeveer 58.000 euro.

 

 

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten