Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nieuwe diesel voor Jaguar XF

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-12-2008

De Jaguar XF krijgt een nieuwe 3.0D-dieselmotor, een V6 met sequentiële, parallelle turbo. Een technische keuze die garant staat voor een comfortabel koppel onderin.

De Jaguar XF breidt zijn dieselaanbod uit met een nieuwe drieliter. Deze V6 wordt beschikbaar in twee versies, allebei uitgerust met een ZF-zestrapsautomaat, waarvan de krachtigste, de S, maar liefst 275 pk en 600 Nm sterk is vanaf slechts 1.500 o/m. Daarvoor doet hij een beroep op twee parallel gemonteerde sequentiële turbo's, die deze V6 volgens Jaguar zelf het temperament van een V8 verlenen. Dat blijkt ook uit de prestaties die het merk belooft, met een sprint van 0 naar 100 in 6,4 seconden en een (elektronisch begrensde) top van 250 km/h. Om van 80 naar 110 km/h te versnellen volstaan slechts 3,2 seconden. Ondanks die stevige prestaties blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 179 g/km, dankzij een normverbruik van 6,8 l/100 km. Uiteraard voldoet deze krachtbron al aan de Euro 5-uitstootnormen. De 3.0D S is uiterlijk te herkennen aan zijn twintigduimvelgen, kofferspoiler en S-logo.

In zijn toegeknepen variant is deze drieliter-turbodiesel met common rail-inspuiting nog altijd 240 pk en 500 Nm sterk. Bizar genoeg claimt Jaguar hier een identiek normverbruik als voor de S-versie, en dus ook een gelijke CO2-uitstoot. Deze 240 pk-versie heeft wel 7,1 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/h, terwijl de topsnelheid ?slechts? 240 km/h bedraagt. Ter vergelijking: de XF 2.7D legt dezelfde sprint af in 8,5 seconden en komt niet verder dan 229 km/h, terwijl hij gemiddeld 7,5 l/100 km diesel vergt.

Dat deze 3.0-diesel met common rail van de derde generatie tegelijk krachtig en zuinig is, heeft hij onder meer te danken aan de werking van zijn twee turbo's. Bij een normale rijstijl werkt alleen de grootste van de twee turbo's, die een variabele geometrie heeft. Zodra de motor meer dan 2.800 o/m draait, wordt de tweede, kleinere turbo echter in minder dan 300 milliseconden actief, om een duwtje in de rug te geven. Bovendien werd ook de waterkoeling voor het uitlaatgasrecirculatiesysteem verder verfijnd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten