Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Nieuwe Mazda MX-5 in 2026: wat weten we al?

Geschreven door Piet Andries op 07-12-2022

Tijdens een financiële briefing hintte Mazda vorige maand naar zijn toekomstige MX-5. Wordt de legendarische roadster écht elektrisch?

De MX-5 is al 33 jaar een sterkhouder binnen het gamma van Mazda. Waar veel automerken (MG, Mercedes, Opel, Smart, Mini..) hun compacte roadster ondertussen hebben uitgezwaaid, blijft het Japanse merk volhouden. Maar als het model wil overleven in de nieuwe tijden, dan is verandering absoluut aan de orde. Dit is wat we al weten.

Het is op zich al een opluchting dat Mazda de komst van het model bevestigt voor 2026, want door de transitie naar elektrische aandrijvingen zou het niet het eerste automodel zijn dat op het offerblok belandt. De baas van Mazda’s Europese productprogramma Joachim Kunz: “Als merkicoon heeft dit model recht op een speciale behandeling. Vroeg of laat moeten we hem elektrificeren, maar puur zal het concept altijd zijn.”

Over de lat van Euro 7

Vastestofbatterijen zijn de ideale oplossing om sportwagens agiel te houden, maar omdat die nog een kleine tien jaar op zich laten wachten, zal de volgende generatie van de MX-5 wellicht voor een hybride architectuur kiezen. Dat is noodzakelijk om de sporter op één lijn te krijgen met de nieuwe Euro 7-emissienormen die voor de EU vanaf juli 2025 in werking treden.

Zowel Mazda’s designchef als een van Mazda’s senior managers, Yasuhiro Aoyama, sturen daarover duidelijke hints uit. “We onderzoeken de nieuwe regels nog, maar de striktere normen verplichten ons tot een of andere vorm van elektrificatie. Hybride lijkt de beste oplossing.” Al voegt hij eraan toe dat een beslissing nog moet worden genomen.

Met Skyactiv-X?

Hybridisering is voor de ingenieurs al een flinke uitdaging. Batterijen wegen altijd flink door en de MX-5 haalt zijn opmerkelijke rijplezier uit een licht soortelijk gewicht. Zo gooit de basisversie van de huidige ND-generatie maar 950 kilogram op de bascule. En dat loont zich tijdens het bochtenpikken.

De batterij zou ten dienste kunnen staan van een motor met de innovatieve Skyactiv-X-vondst, dat voor extra zuinigheid de werkingsprincipes van een diesel toepast op een benzine. De huidige generatie van de MX-5, ondertussen zeven jaar oud, heeft deze oplossing nog niet.

De inspiratiebron

Voor de looks lijkt het aanlokkelijk om de Vision Study als plaagplaatje te nemen. Mazda liet het model passeren tijdens een event over de update van zijn businessplannen. Al werd ook aangenomen dat het om een nieuwe RX-7 zou kunnen gaan. Mazda laat niets méér los dan dat het befaamde beeld een inspiratiebron is. Maar je hebt geen sterkere brilglazen nodig om er een MX-5 in te spotten...

Alhoewel ze partners zijn zoekt Mazda voor het project alvast niet naar een uitweg bij Toyota. De status van de MX-5 is zo belangrijk dat ook de volgende editie volledig binnenshuis wordt ontwikkeld, inclusief de (door)ontwikkeling van een eigen platform.

  

Journalist AutoGids/ AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten