Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nissan Micra (2025): de Japanse Renault 5

Geschreven door Frédéric Kevers op 21-05-2025

De zesde generatie van de Nissan Micra wordt puur elektrisch. De techniek is die van de Renault 5, maar dan verpakt in een eigen, en al even opvallend kleedje.

Samenvatting Nissan Micra 2025:

  • AmpR-platform van de Renault 5 E-Tech
  • 2 motoren: 90 of 110 kW (120 of 150 pk)
  • 2 batterijen: 40 of 52 kWh
  • Rijbereik tot 408 km
  • Te koop vanaf juni 2025
  • Eerste leveringen gepland eind 2025

Met vijf generaties in veertig jaar tijd en miljoenen verkochte exemplaren heeft de Micra Nissan mee op de kaart gezet in Europa. De vorige generatie (die al een poosje niet meer te bestellen was) was nog op de Renault Clio gebaseerd; zijn opvolger gooit het over een andere boeg: generatie zes van de Nissan Micra is een technisch doorslagje van de Renault 5 E-Tech en als dusdanig enkel nog verkrijgbaar in elektrische vorm. De bestelboeken gaan al in juni open, de eerste leveringen worden verwacht tegen het einde van dit jaar.

2025 Nissan Micra

Expressief design

De Nissan Micra mag dan wel het AmpR-platform overnemen van de Renault 5, de stadsauto meet zich wel een eigen kleedje aan. De Europese designstudio van Nissan, gevestigd in Londen, gaf de stadsauto een sobere, maar zelfverzekerde look mee. De grote velgen (achttienduimer voor alle versies) in hun uitgeklopte wielkasten dragen zeker bij tot die krachtige uitstraling.

2025 Nissan Micra

De ledkoplampen nemen een hap uit de motorkap en zijn omgeven door een dagrijverlichting waarvan de ronde vorm verwijst naar eerdere generaties. Leuk gedaan: bij het ontgrendelen van de auto lijkt die verlichting ook eventjes te knipogen.

In zijaanzicht valt de vouw op die van aan de koplampen tot aan de achterdeuren loopt. Een verdienstelijke poging die echter niet kan verhullen dat het profiel en de proporties van de Micra toch dicht aanleunen bij die van zijn Franse donormodel. De aangepaste neus maakt de Nissan wel een fractie langer dan de Renault: 3,99 meter tegenover 3,92. De breedte van 1,78 meter is daarentegen identiek, net als de wielbasis van 2,54 meter.

Vertrouwd interieur

Het dashboard is een soberder aangeklede variant van dat uit de elektrische Renault 5 E-Tech: de vormen zijn dezelfde, maar de oppervlakken zijn anders bekleed. Een leuk detail is het reliëf van Mount Fuji in de opbergbak tussen de voorstoelen. De digitale omgeving rekent op twee schermen van 10,1 duim: één achter het stuur en de andere centraal op het dashboard, lichtjes naar de bestuurder gericht.

2025 Nissan Micra

Dankzij Android Automotive voorziet die interface ook hier in geïntegreerde Google-diensten (Maps, Assistant, Play), terwijl ook Apple CarPlat en Android Auto draadloos beschikbaar zijn en het systeem eveneens geschikt is voor over-the-air-updates. Dankzij NissanConnect Services kun je via een app op je telefoon laadsessies programmeren, het interieur voorverwarmen of de auto op afstand lokaliseren.

Met drie interieurafwerkingen (Comfort, Sport en Zen) en 48 mogelijke instellingen voor de sfeerverlichting biedt Nissan de Micra-klanten de kans om hun auto te personaliseren. De koffer van deze vijfdeurs heeft een volume van 326 liter, uit te breiden tot 1.106 liter met de achterbank neergeklapt. Niet toevallig exact dezelfde waarden als de Renault 5…

Twee motoren

Net als de Renault 5 is de Nissan Micra er met twee motoren: met 90 kW (122 pk) en 225 Nm en met 110 kW (150 pk) en 245 Nm. De krachtigste van de twee zet 1524 kilogram op de weegschaal, al helpt de laag gelegen batterij wel om het zwaartepunt te verlagen en zo de invloed van die kilo’s op het weggedrag te camoufleren.

2025 Nissan Micra

De Micra heeft net als zijn donor vooraan pseudo-MacPhersons en achteraan een meerarmige as, nog altijd een zeldzaamheid in deze klasse. Aan het stuur kun je kizen uit drie rijprogramma’s: Comfort, Sport en Eco, aan te vullen met een programmeerbare Perso-stand. Dankzij lepels aan het stuur kun je de mate van energierecuperatie versterken, en de Micra heeft eveneens een eenpedaalmodus (e-Pedal bij Nissan).

Rijbereik en laden

Ook de twee batterijopties zullen Renault-eigenaars vertrouwd in de oren klinken: 40 kWh en 52 kWh. Voor de eerste beloven de Japanners een rijbereik van 310 kilometer, voor de tweede tot 408 kilometer, maar het is nog wachten op definitieve WLTP-cijfers. De grote batterij kan gelijkstroom laden tot 100 kW (tegen 80 kW voor de 40 kWh-versie), genoeg om in een half uur een dikke 250 kilometer rijbereik te kunnen recupereren. Over de interne omvormer zwijgt Nissan voorlopig nog.

2025 Nissan Micra

Beide varianten zijn wel uitgerust met een warmtepomp en met een actief warmtemanagement om de laadsnelheden te bevorderen. Een V2L-functie maakt ze ook geschikt om externe apparaten zoals een speaker, een stofzuiger of een compressor te voeden met de stroom van de batterij.

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten