Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nieuwe V12 en versnellingsbak voor Lamborghini

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-11-2010

Lamborghini bereidt de aflossing van zijn Murcièlago voor. Zo heeft de Italiaanse sportwagenbouwer zopas onthuld welke motor en versnellingsbak centraal achterin zijn toekomstige supersporter te vinden zullen zijn.

De vervanger van de Lamborghini Murcièlago komt in 2011 op de markt. We weten zo goed als niets over de nieuweling, maar vandaag hebben de Italianen de nieuwe V12 en bijhorende versnellingsbak onthuld waarmee hij zal worden geleverd. De motor heeft een cilinderinhoud van 6,5 liter en ontwikkelt liefst 700 pk (525 kW) bij 8.250 o/m en 690 Nm bij 5.500 o/m. Hij wordt gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met de naam ISR (Independent Shifting Rod) die volgens Lamborghini nog sneller zou schakelen dan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.

Om het gewicht te reduceren, zijn het motorcarter en de cilinderkop (met vier kleppen per cilinder) gemaakt in een aluminium-siliciumlegering. De korte slag van de zuigers vermindert de wrijving en verhoogt de spontaniteit bij hoge toerentallen. Verder hebben de ingenieurs gesleuteld aan de inlaat, de warmtehuishouding van de motor en de smering via droog carter. De geluidsingenieurs hebben aan de uitlaat gewerkt om bij lage toerentallen een beschaafd gegrom te garanderen, dat dan overgaat in een hoog geschreeuw wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt.

De gerobotiseerde ISR-versnellingsbak die aan de V12 wordt gekoppeld, doet in zijn werking enigszins denken aan een overbrenging met dubbele koppeling. De tandwielen zijn niet in serie geplaatst zoals bij een traditionele overbrenging, maar parallel: wanneer één tandwielarm is aangekoppeld, staat een volgende al klaar om de volgende versnelling in te leggen. Daardoor zou het schakelen dubbel zo snel gaan als met een DSG-overbrenging, zo belooft Lamborghini. De constructeur is bovendien erg trots op het compacte formaat en het lage gewicht (79 kilo) van zijn ISR.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten