Samenvatting Nio Firefly 2025
- 4003 mm lang
- 1250 liter maximale bagageruimte, waarvan 92 liter in de kofferbak
- 142 pk en 42,1 kWh batterij420 km CLTC actieradius (ongeveer 300 km WLTP?)
- Minder dan € 19.000 in China
- Komt in de 2e helft van 2025 naar Europa
Wat was dat toch een geinige auto, die Honda E. Een elektrische stadswagen die een guitig lijnenspel en een origineel interieur combineerde met prettige prestaties en een enthousiast rijgedrag. Alleen was de prijs aan de hoge en het rijbereik aan de lage kant, waardoor elke kans op commercieel succes in de kiem werd gesmoord. Misschien vinden liefhebbers van de Honda E hun gading in de nieuwe Firefly, want het koetswerkontwerp telt een heleboel visuele overeenkomsten.

Op de Nio Day werd Firefly gepresenteerd als het nieuwe submerk van de Chinese constructeur. Vooralsnog telt het gamma een enkel, voorlopig naamloos model. Wij zien er de Honda E in, maar bij Nio leggen ze liever de link met Mini en Smart. Want "smarter" dan de eerste en "meer mini" dan de tweede, aldus Nio-opperhoofd William Li. De Firefly zou ook ontwikkeld zijn voor Europa en komt reeds in de loop van 2025 onze kant op.

Naar de technische specificaties van de Firefly blijft het nog even raden, we weten enkel dat deze EV een frunk van 92 liter heeft (met een afvoerdop en dat de draaicirkel niet meer dan 4,7 meter bedraagt. Maar wat de batterijcapaciteit, het systeemvermogen of de snellaadcapaciteit is, laat Nio nog even in het midden. Net zoals de prijs, overigens. Verwacht geen budgetmodelletje, want Nio positioneert Firefly als premiumalternatief voor een elektrische Mini Cooper of een Renault 5 E-Tech Electric.
