Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nissan 370Z

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-11-2008

De langverwachte opvolger van de Nissan 350 Z is vanaf vandaag in volle glorie te zien op het salon van Los Angeles.

De 370 Z is de zoveelste in een lange en legendarische lijn van Nissans en Datsuns Z-reeks. De uiterlijke verwijzingen naar modellen uit het verleden zijn legio. Het profiel doet nog steeds denken aan dat van de 350 Z, maar Nissan ziet in de lijn van de achterruit een "herinnering aan de 240 Z uit 1970". De Japanse sportieveling kreeg deze keer wel een agressiever en gedrongener uiterlijk. Zo heeft hij een kortere wielbasis (2.550 in plaats van 2.650 millimeter) en zijn de achterwielen verder naar voren geplaatst. De totale lengte is 70 millimeter minder (4.250 in plaats van 4.320 millimeter) terwijl de breedte en het achterspoor respectievelijk 33 en 55 millimeter toenamen. Verder is het stijvere koetswerk ook een pak lichter geworden. De nieuwe 3.7 V6 ten slotte levert meer dan 300 pk.

De naam geeft de cilinderinhoud al aan: de 370 Z wordt aangedreven door een 3.7 die bij Nissan intern VQ37VHR heet en die over een variabele distributie VVEL (Variable Valve Event and Lift). Het maximumvermogen komt uit op 331 pk, het koppel topt af op 366 Nm. Dat zijn echter voorlopige waarden, het is wachten op de homologering om die bevestigd te zien. De rode zone bevindt zich bij 7.000 o/m. In vergelijking met de vorige 3.5 V6 zijn ongeveer 35 procent van de onderdelen nieuw. Aan de nieuwe handgeschakelde zesbak is een systeem toegevoegd met de naam "SynchroRev Match", dat de motor op het ideale toerental brengt wanneer je schakelt. Volgens Nissan levert dit soepeler op- en terugschakelmanoeuvers op. In de VS staat ook een zeventrapsautomaat met schakelhendels aan het stuur op de optielijst, maar het is nog niet zeker of die ook naar Europa komt.

Nieuw is ook de startknop in de plaats van het contact. De tellers zijn groter en het dashboard is hertekend. Net zoals bij de 350 Z staan de meters op de stuurkolom gemonteerd en bewegen ze dus mee omhoog en omlaag wanneer het stuur wordt ingesteld. De dwarsbalk achter de stoelen is verdwenen. Nissan heeft een discretere oplossing gevonden om de structuur van de auto te verstevigen. Daardoor is een extra bergvak vrijgekomen achter de stoelen. De koffer ten slotte is nog steeds toegankelijk via een kofferklep.

De 370 Z komt in de lente van volgend jaar naar Europa.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten