Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nissan Juke

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-02-2010

Nissan heeft de Juke onthuld, een nieuwe compacte cross-over. Onder de motorkap is er keuze uit drie motoren, waaronder een nieuwe turbobenzine met directe injectie. De Juke zal beschikbaar zijn met twee- of vierwielaandrijving.

Volgens Nissan is de Juke een kruising tussen een sportieveling en een compacte SUV. Hij blijft trouw aan de conceptcar Qazana waarop hij is gebaseerd, met een robuuste onderkant en een bovenste gedeelte met kleine, spits uitlopende zijruiten en een steil aflopende daklijn. De auto meet 4.135 millimeter en beschikt over een wielbasis van 2.530 millimeter. De hoogte bedraagt 1.570 millimeter. De voorwielaangedreven varianten worden achteraan opgehangen met een torsieas, terwijl de exemplaren met vierwielaandrijving uitgerust zijn met een meerarmige achterophanging. De elektronisch gestuurde vierwielaandrijving All-Mode 4x4-i beschikt over technologie die het koppel zowel over beide assen als over de linker- en rechterwielen verdeelt, om onderstuur te beperken.

Onder de motorkap biedt Nissan drie viercilinders aan. De 1.5 dCi-diesel met 110 pk is enkel beschikbaar met een manuele vijfbak en tweewielaandrijving. Bij de benzineversies wordt de 1.6 met 117 pk gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een continu variabele overbrenging (CVT), altijd aangedreven via de voorwielen. De krachtigere, nieuwe 1.6-turbo met 190 pk is de enige motor die kan beschikken over vierwielaandrijving, maar dan enkel met de automatische versnellingsbak met continu variabele transmissie. De CVT-bak laat de keuze uit verschillende rijmodi: 'Normal', 'Sport' en 'Eco'.

In het interieur valt de console tussen de voorstoelen onmiddellijk op omdat die lijkt op de romp van een motorfiets. Daarom dat Nissan dit stuk, waarin de versnellingspook geïntegreerd is, het 'reservoir' noemt, een eenvoudige verwijzing naar het ontwerp ervan. Deze 'motorfietsconsole' wordt afhankelijk van het afwerkingsniveau geleverd in het rood of grijs. Verder beschikt deze vijfzitter over 251 liter kofferruimte met een dubbele bodem (behalve voor de vierwielaangedreven versie). De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt om meer plaats vrij te maken. Bij het openen van de koffer gaat het bagagescherm gelijktijdig met de kofferklep omhoog.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten