Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Abarth 500e (2023) - sneller dan de 695 op benzine

Geschreven door Alain Devos op 22-11-2022

In het spoor van de elektrische Fiat 500 volgt nu de sportieve Abarth 500e. En die wordt sneller dan de 595 en 695 op benzine.

De Fiat 500 is er al een tijdje als elektrische 500e. Nu is het de beurt aan Abarth, want in de loop van 2023 krijgen de 595 en 695 het gezelschap van de elektrische Abarth 500e. Die wordt aangedreven door een elektromotor die een piekvermogen van 154 pk combineert met een maximumkoppel van 235 Nm, wat volstaat om in 7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De nieuwe Abarth 500e is niet alleen sneller weg wanneer het verkeerslicht op groen springt; ook op een afgesloten omloop blijft hij de 695 voor.

Op het testcircuit van Balocco duikt de nieuwe Abarth 500e een seconde onder de beste rondetijd de 695. Dat heeft niet enkel met de elektrische aandrijflijn te maken, maar ook met de grotere wielbasis en de betere gewichtsverdeling. Nu goed, het is wel niet helemaal duidelijk na hoeveel rondjes het elektrische hot-hatchmodel van de Fiat 500e naar de kant moet om de batterijen bij te laden. Het accupakket heeft een energiecapaciteit van 42 kWh, maar over het rijbereik communiceert de Italiaanse constructeur voorlopig niet. De Fiat 500e 42 kWh geraakt dik 320 kilometer ver op een lading - toch als je het WLTP-protocol volgt. Snelladen kan aan 85 kW.

2023 Fiat Abarth 500e

Sound Generator

Een van de belangrijkste attractiepolen van de huidige Abarth-modellen op basis van de Fiat 500, naast de guitige looks, is de pittige motorklank. Om dat te compenseren, komt de niewe Abarth 500e met een zogenaamde Sound Generator. En die belooft een desgewenst erg sportieve soundtrack. Bij Abarth doen ze er dan ook alles aan om de toekomstige klanten ervan te overtuigen dat de elektrische 500e minstens even leuk wordt als de 595 en de 695 die vandaag aangeboden worden. De trouwste klanten werden betrokken bij de ontwikkeling van de Abarth 500e en krijgen ook voorrang als ze een exemplaar willen bestellen.

De nieuwe Abarth 500e krijgt drie verschillende rijmodi. In Turismo wordt het vermogen teruggeschroefd , zodat het verbruik zakt en het rijbereik toeneemt - al dan niet via one-pedaltechnologie. In Scorpion Street beschik je wel over alle elektropower, met de focus op korte tussensprintjes en maximaal generatief remmen. En in Scorpion Track richt het elektrische aandrijfgeheel van de Abarth 500e zich op maximale prestaties buiten de stadsmuren.

2023 Fiat Abarth 500e

Nieuw Abarth-logo

De nieuwe Abarth 500e is het eerste model van de Fiat-subbrand met het nieuwe merklogo. Het koetswerk en het interieur worden overgenomen van de elektrische Fiat 500, maar krijgen een sportieve invulling. Zoals dikkere bumpers die dichter bij het asfalt liggen, met zijschorten getooide flanken en een aerodynamisch al dan niet verantwoorde achterdiffusor - voortaan dus zonder de karakteristieke einddempers van de uitlaatlijn. De koplampen krijgen een specifieke Abarth-signatuur en de zijspiegels een overkapping in Titanium Grey. En zo kunnen we nog wel even verder blijven gaan...

Je zal de nieuwe Abarth 500e kunnen bestellen als klassieke hatchback met drie deuren of als Cabrio. Het is voorlopig niet duidelijk of er ook Trepiuno-koetswerkversie met extra zijdeurtje komt. Wel dat de Abarth 500e debuteert als Scorpionissima, een in het Acid Green of Poison Blue gespoten lanceereditie die een zowat volledige comfort- en veiligheidsuitrusting belooft. En velgen van 18 duim...

2023 Fiat Abarth 500e

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten