Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: hier is de nieuwe Aston Martin Vantage (2024)

Geschreven door Klaas Janssens op 12-02-2024

Op zoek naar ouderwets rijplezier grijpt de nieuwe Aston Martin Vantage naar de modernste technologie. Maar niet naar een elektrisch aandrijfgeheel, want de sportwagen blijft de nu 665 pk sterke V8 van AMG trouw.

Net zoals we dat ook hadden met de DB11 en DB12, is het niet helemaal duidelijk hoe nieuw die nieuwe Aston Martin Vantage echt is. Maar zelfs als het een doorgedreven evolutie van de vorige generatie betreft, zijn we blij dat de Britse sportwagenbouwer zich aan een directe opvolger waagt. Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Vantage zouden de ingenieurs zich vooral gefocust hebben op "authentiek rijplezier".

2024 Aston Martin Vantage

Onder de motorkap van de nieuwe Aston Martin Vantage ligt de bekende, nog steeds door twee turbo's opgezweepte 4 liter-V8 van AMG-origine. Nu werd de motor niet een-op-een overgenomen: de ingenieurs wisten het vermogen naar 665 pk en het maximale koppel naar 800 Nm op te trekken, een winst van respectievelijk 150 paarden en 115 Newtonmeters.

Prestaties Aston Martin Vantage

Die power leidt de nieuwe Aston Martin naar de achterwielen via een achttrapsautomaat van ZF-makelij (met ingekorte eindoverbrenging) en via een actief sperdifferentieel (e-diff). Geholpen door de elektronische lanceerhulp spurt de Britse sportwagen in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid 326 km/u bedraagt.

2024 Aston Martin Vantage

Om dat extra motorpotentieel ook te kunnen benutten, komt de nieuwe Aston Martin Vantage met een aanzienlijk versterkte koetswerkstructuur. Het onderstel krijgt een nieuwe generatie adaptieve Bilstein DTX-dempers, die sneller reageren, wat er samen met de perfecte 50/50-gewichtsverdeling en de Michelin Pilot Sport S 5-banden (275/35 R21 voor- en 325/30 R21 achteraan) voor moet zorgen dat de Vantage scherp en voorspelbaar rijdt.  Koolstofkeramische remmen blijven optioneel.

Leveringen in 2024

Die gedegen hardware krijgt de hulp van een heleboel hedendaagse software. Naast de kalibratie van de verschillende rijmodi staken de ingenieurs erg veel tijd in de afstelling van de elektrische stuurinrichting. De elektronische stabiliteitscontrole wordt voortaan gestuurd door een geïntegreerde IMU-module (Inertial Measurement met 6D-meting voor Surge, Heave en Sway met Roll, Pitch en Yaw). Ook de tractiecontrole komt met verregaande set-upoplossingen.

2024 Aston Martin Vantage

De productie van de nieuwe Aston Martin Vantage begint in het eerste kwartaal van 2024, de eerste leveringen staan gepland voor het tweede kwartaal. Net zoals zijn voorganger krijgt deze sportieve tweezitter ook een GT3-raceversie, waarmee Aston Martin Racing gaat deelnemen in zowat alle GT-kampioenschappen die er momenteel zijn.

Bekijk ook de promovideo met Fernando Alonso

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten