Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: BMW 7 Reeks meteen als elektrische i7

Verwachte lancering : 01-11-2022

Geschreven door Alain Devos op 20-04-2022

Hoewel de Mercedes EQS zich presenteert als elektrische S-Klasse, zijn het twee aparte modellen. Niet zo bij de nieuwe BMW 7 Reeks, want daar is de elektrische I7 een modelversie. Naar het voorbeeld van de BMW iX3 en de BMW i4 Gran Coupé.

De BMW iX is en blijft een apart model in de line-up van de Beierse constructeur, maar voor de nieuwe BMW 7 Reeks werd een minder gewaagd pad gekozen. Net zoals we dat eerder zagen bij de iX3 en de I4, elektrische versies van respectievelijk de BMW X3 en de 4 Reeks Gran Coupé, wordt ook de elektrische BMW i7 als een modelvariant gezien. En dus niet als een op zichzelfstaand model, zoals dat wel het geval is bij de Mercedes EQS, die over een volledig ander koetswerk dan de nieuwe S-Klasse beschikt.

Over de designkeuzes van BMW is al veel inkt gevloeid en we vermoeden dat het voor deze nieuwe 7 Reeks niet anders zal zijn. Dan hebben we het niet alleen over de grote nieren, maar ook over de gesplitse koplampen die we ook op de recente facelift van de BMW X7 spotten.

BMW 7

Enkel als L-versie

Wat vooral opvalt aan de nieuwe BMW 7 Reeks is dat de limousine eigenlijk… niet echt opvalt. De constructeur weet ons natuurlijk weer lang te onderhouden over het ontwerp van hun nieuwe vlaggenschip, heel kort samengevat heeft BMW het over een “designcoherentie die geen enkele concurrent evenaart”. Mooie woorden, maar op het eerste gezicht vinden wij het lijnenspel eerder sober en in elk geval heel klassiek. Er zijn hier en daar wel wat opmerkelijke details, maar die ontdek je pas als je de auto een tijdje en dus grondig hebt bekeken.

Je krijgt wel eens het gevoel dat de BMW-designers de jongste jaren warm en koud tegelijk blazen, maar het Duitse merk is in 2021 wel weer dé grootste premiumspeler geworden. Echt fout zullen ze in München dan ook wel niet zitten. De zevende generatie van de 7-Reeks heeft dus opnieuw een drievolumekoetswerk, de vorm van snoet hangt af van de variant waarvoor je opteert. Er zal wel geen keuze meer zijn tussen een korte en een lange versie, wereldwijd wordt enkel nog een model met een ‘grotere’ wielbasis van bijna 3,22 meter aangeboden. De huidige 7 is 5,12 meter lang, de nieuwe meet dan ook 5,39 meter.

BMW 7

Elektrisch, maar ook met diesel

BMW drukt erop dat het voor de specificaties nog over ‘voorlopige’ waarden gaat. Dat wil zeggen dat de homologatie nog moet gebeuren, dus alle verstrekte gegevens dienen nog te worden bevestigd. Voor het eerst komt de auto er met keuze uit klassieke verbrandingsmotoren, plug-inhybridesystemen en dus een volledig elektrische aandrijving. Dat werd mogelijk gemaakt door het gebruik van een nieuw ontwikkelde en dus heel flexibele architectuur, die laat ook toe beter rekening te houden met de wensen en noden van diverse markten over de hele wereld.

Zo zal de voor november geplande introductie in Europa in eerste instantie met (enkel) de elektrische BMW  i7 gebeuren, terwijl in de VS en China ook varianten met benzinemotoren en mildhybride 48 volt-technologie beschikbaar worden. In de lente van 2023 volgen er dan zowat overal twee plug-inhybrides: de over een elektrisch rijbereik van een kleine 90 kilometer beschikkende 750e xDrive en de M760e xDrive . Europa krijgt nog iets vroeger ook al een 740d met zescilinder op diesel van 300 pk. Voor de klassieke 735i en 740i met zescilinders van respectievelijk 272 en 380 pk en de 760i xDrive met V8 van 544 paarden zegt BMW dat ze niet beschikbaar worden in Europa, daar hoeven we dan ook geen woorden meer aan vuil te maken.

Voor ons ligt de focus dus voorlopig overduidelijk op de BMW i7 xDrive60, met zowel voor- als achteraan een elektromotor en een totaal vermogen en koppel van 544 pk en 745 Nm. De batterij heeft een nettocapaciteit van 101,7 kWh, met een snellader van 195 kW krijg je ze in 34 minuten weer van 10 op 80 procent van haar capaciteit. Er wordt een best wel indrukwekkende (WLTP-)autonomie van 590 tot 625 kilometer beloofd. Als je met de zowat 2,7 ton wegende auto niet te vaak in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u spurt, natuurlijk.

BMW i7

Twee M-modellen: PHEV en EV

BMW brengt met zijn nieuwe 7 voor het eerst ook twee M-modellen met geëlektrificeerde aandrijfsystemen. De M760e xDrive komt met 571 pk en 800 Nm, de elektromotor levert een tijdelijke boost van 40 pk. Voor het WLTP-verbruik van deze plug-inhybride wordt voorlopig 1,1 tot 1,2 liter per 100 kilometer opgegeven, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 25 tot 28 gram per kilometer.

Hét vlaggenschip moet echter de i7 M70 xDrive worden, daarvoor beloven de Duitsers ruim 600 pk en meer dan 1.000 Nm. Die dus volledig elektrische aangedreven limousine krijgt twee motoren en zou in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u spurten. Als verbruik mikt BMW, in afwachting van de homologatie, op 21,2 tot 26,2 kWh per 100 kilometer op. Beide M’s krijgen een specifiek design, met in het geval van de hybride variant onder meer dubbele uitlaatpijpen met een unieke geometrie.

BMW 7

Bioscoop op wielen

BMW belooft ook een unieke digitale beleving, daar moeten iDrive en de nieuwste generatie van het Operating System 8 voor zorgen. Het grote én gebogen scherm, eigenlijk twee exemplaren achter één glas, brengt natuurlijk alleen nog digitale informatie. De bediening gebeurt naast de stem ook via het centrale scherm én voor de achterste passagiers met knap in de deurpanelen geïntegreerde exemplaren van 5,5 duim. De Duitsers hebben het ook nog over de verbeterende mogelijkheden van de Intelligent Personal Assistant, de extra My Modes, de nieuwste versie van het head-updisplay en de voor het eerst beschikbare Augmented View-functie op het dashboard achter het stuur.

Voor de passagiers achterin komt het entertainment desgewenst onder de vorm van een Theatre Screen, een panoramisch scherm dat zich vanaf het dak naar beneden uitstrekt en van de auto een soort bioscoop op wielen maakt. Op de optielijst komen ook automatisch openende (en sluitende) deuren.

BMW 7

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten