Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Officieel: DeLorean Alpha 5 gaat back to the future

Geschreven door Klaas Janssens op 30-05-2022

De DeLorean Alpha 5 is het eerste model sinds de DMC-12, de auto die bekend werd dankzij de langspeelfilm "Back to the Future". Maar hoe futuristisch is die elektrische sportwagen eigenlijk?

De DMC-12 die werelwijde faam verwierf als teletijdmachine in de filmfranchise "Back to the Future", heeft eindelijk een opvolger gekregen. De DeLorean Alpha 5 is een elektrische vierzitter met een sportieve inborst en vleugeldeuren. Hoewel het koetswerkdesign van Italdesign een heleboel designknipogen naar het oermodel telt, is het nieuwe model geen nostalgische interpretatie geworden.

De technische informatie blijft beperkt. We leren dat het koetswerk van de DeLorean Apha 5 5 meter lang is en dat de wielbasis 2,3 meter bedraagt. Naar het systeemvermogen of het aantal motoren van de elektrische aandrijflijn blijft het nog even raden, we weten wel dat het batterijpakket van de Alpha 5 over een capaciteit van 100 kWh beschikt en dat het rijbereik bijna 500 kilometer zou bedragen. De sprint van 0 naar 100 km/u zou 3 seconden vragen en de topsnelheid 250 km/u bedragen.

Ook leuk: DeLorean meldt ook de sprinttijd van 0 naar 88 mijl per uur, de snelheid waarin de DMC-12 in de eerste Back to the Future van het verleden weer naar het heden geflitst wordt. In de Alpha 5 vraagt dat spurtje slechts 4,35 seconden.

DeLorean Alpha 5

Kantje-boordje

Het debuut van de Alpha 5 was eigenlijk gepland voor 2021, het jaar waarin DeLorean zijn veertigste verjaardag vierde. Maar de coronapandemie zorgde voor wat vertraging. Even leek de comeback helemaal afgeblazen te worden, nadat verschillende geldschieters zich terugtrokken. Dat had onder meer te maken met de beslissing om de verbrandingsmotor - een dikke V8 - die aanvankelijk gebruikt zou worden, te wisselen voor een 100% elektrische aandrijflijn.

De productie van de door Giorgetto Giugiaro getekende DeLorean met amper 132 pk sterke V6-middenmotor (bekend van Peugeots, Renaults en Volvo's) en roestvrij koetswerk gebeurde vanaf 1981 onder toezien van Lotus-baas Colin Chapman in een fabriek in Noord-Ierland. Ze werd begin 1983 echter alweer stopgezet, de boel was toen al failliet. Bedenker John DeLorean zat ook een tijdje in de gevangenis wegens vermoedelijke criminele activiteiten (drugs, witwassen van geld...), maar werd later wel vrijgesproken. 

De DeLorean Alpha 5 verkeert nog in het prototypestadium. De productiestart, de eerste leveringen en zelfs de prijs is vooralsnog onbekend. We weten wel dat de Amerikaanse constructeur het niet bij de Alpha 5 wil houden, maar dat er een heus gamma in de pijplijn zit.

DeLorean Alpha 5

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten