Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nieuwe Toyota GR86 met meer power

Geschreven door Klaas Janssens op 05-04-2021

De tweede generatie van de Toyota GT86 heet voortaan GR86, maar blijft nauw verwant met de Subaru BRZ. Tussen de voorwielen ligt een boxermotor met een cilinderinhoud van nu 2,4 liter.

Eind 2020 verscheen de tweede generatie van de Subaru BRZ op het toneel, nu volgt ook zijn zowat identieke tweelingbroer. De nieuwe GT86 heet nu Toyota GR86, net zoals bij de GR Yaris en de GR Supra verwijst die afkorting naar Gazoo Racing. Dat is de afdeling die ook instaat voor de autosportactiviteiten van Toyota, van het Wereldkampioenschap Rally (WRC) tot het Wereldkampioenschap Endurance (WEC).

Helemaal nieuw is de Toyota GR86 niet, al gaan de veranderingen ver genoeg om van een volledig nieuwe modelgeneratie te spreken. De basis is die van de GT86, maar aanpassingen aan de structuur drukken het zwaartepunt en verhogen de koetswerkstijfheid (+50%). Hoewel het dak, de motorkap en de voorspatborden voortaan vervaardigd zijn uit aluminium, weegt de Toyota GR86 een kleine 50 kilogram meer dan de GT86. Die extra massa komt op het conto van de bijkomende veiligheidsuitrusting en de zwaardere aandrijflijn.

2021 Toyota GR86

Meer boxerkracht

Net zoals bij de Subaru BRZ schuilt er een boxermotor tussen de voorwielen van de Toyota GR86, maar de cilinderinhoud van het nog steeds atmosferische benzineblok wordt wel opgetrokken van 2 naar 2,4 liter. Dat extra volume zorgt ook voor wat extra power: het piekvermogen klimt van 200 naar 235 pk en het maximumkoppel van 205 naar 250 Nm. De Japanse sportcoupé blijft de achterwielaandrijvig trouw, je moet enkel kiezen tussen een manuele of een automatische zesversnellingsbak.

Aan het lijnenspel van de GT86 wordt nauwelijks geraakt, de Toyota GR86 krijgt wel een nieuw smoeltje en een gelifte kont. De esthetische verschillen met de Subaru BRZ blijven beperkt tot enkele designdetails, zo draagt de GR86 iets agressiever getekend bumperwerk. Binnenin gaan de verschillen met de vorige generatie net iets verder, want het interieur verwelkomt betere sportstoelen en een nieuwe multimediamodule. De display van het centrale infotainmentsysteem groeit van 7 naar 8 inch en wint een heleboel connectiviteitsmogelijkheden.

Het grootste verschil tussen de Subaru BRZ en de Toyota GR86? In tegenstelling tot de eerste wordt de tweede wel verkocht in Europa.

2021 Toyota GR86

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten