Samenvatting Toyota RAV4 (2026)
- Generatie 6
- Eerder evolutie
- Arena-softwareplatform
- Hybrid of Plug-in Hybrid
- Ook als GR Sport
Voor één keer eens geen groeistuip, want de nieuwe RAV4 heeft zowat dezelfde buitenafmetingen als zijn voorganger. Wat niet hoeft te verbazen, aangezien de Japanners niet van een wit blad vertrokken zijn. Omdat de hybride technologie van de jongste generatie een stuk compacter is, belooft het interieur wel meer binnenruimte.

Ook het lijnenspel bewandelt eerder platgetreden paden, al oogt deze Toyota wel wat stoerder dan zijn voorgangers. Het koetswerk heeft een eigen smoel, waarop het opgefriste Toyota-logo staat te blinken. En hoewel deze SUV zich het liefst binnen de stadsjungle beweegt, suggereert het aangescherpte design toch een zekere hang naar avontuur. Maar maak er geen terreinwagen van.
Arena
Toyota zet de RAV4 op het Arena gedoopte softwareplatform dat een heleboel digitale functies bundelt. Dan hebben we het niet alleen over de jongste generatie van het Toyota Safety Sense, dat allerlei veiligheidstoepassingen en grotere displays introduceert, maar ook over het nieuwe infotainmentsysteem met de vandaag obligate spraakassistent, over-the-air-updates en snelkoppelingen voor de meest gebruikte functies.

Het interieur zelf behoudt zijn robuuste ontwerp, dat gecombineerd wordt met milieuvriendelijke materialen en klassieke, dus fysieke knoppen. We weten meer wanneer de RAV4 zijn opwachting maakt, al is nog niet helemaal duidelijk of dat nog eind 2025, dan wel 2026 wordt.
GR Sport
Hoewel Toyota van een hogere koetswerkstijfheid en een lager zwaartepunt spreekt, kun je de RAV4 bezwaarlijk een sportieveling noemen. Als GR Sport zou de Japanse SUV wel wat strakker de bocht om moeten sturen, want dat uitrustingsniveau pronkt met een snediger afstelling van de stuurinrichting en een geoptimaliseerde ophangingset-up met strakker afgestelde schokdempers.

Als GR Sport oogt de RAV4 ook wat pronter, zowel vanbinnen als vanbuiten. Aan de aandrijflijn wordt niet geraakt, dus zoek niet naar extra motorvermogen.
Altijd hybride
De nieuwe RAV4 kun je enkel bestellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn, waarbij je de keuze houdt tussen een zelfopladende en een plug-inhybride oplossing. Hoewel Toyota de atmosferische 2,5-liter-benzinemotor trouw blijft, heeft het wel de elektromodule volledig herbekeken. De aandrijflijn zou naast wat compacter en iets zuiniger ook een stuk soepeler en alerter werken. Hebben de Japanners dan eindelijk een oplossing gevonden voor dat enerverende koffiemoleneffect dat de ‘eCVT’ met planetair tandwielstelsel kenmerkt?

De Hybrid was altijd al beschikbaar met zowel voor- als vierwielaandrijving (respectievelijk 183 en 191 pk sterk), maar ook de Plug-in Hybrid kun je nu als én FWD én AWD-i krijgen. In het eerste geval houdt de RAV4 het bij 268 pk, dankzij een sterkere motor op de vooras totaliseert de vierwielaangedreven stekkerhybride 304 pk. Dat moet volstaan om in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten.
Rijbereik en snelladen
De plug-inhybride aandrijflijn van de RAV4 profiteert van een lithium-ionbatterij met een capaciteit van nu 22,7 kWh, waardoor het elektrische rijbereik toeneemt tot een 100-tal kilometer (WLTP). Dat nieuwe accupakket laat zich bovendien sneller opladen: met de interne lader van 11 kW moet je op een uur of drie rekenen, dankzij de snellader van 50 kW heb je aan een half uur genoeg om de batterij weer op 80 procent van zijn maximumcapaciteit te brengen.

Toyota gebruikt geofencing om lage-emissiezones te herkennen, zodat de aandrijflijn automatisch schakelt tussen de elektrische en de hybride rijmodus.
De RAV4 is en blijft een essentieel model voor Toyota, omdat deze SUV zowat symbool staat voor de waarden die de Japanse constructeur zo graag omhelst. En ook deze alweer zesde generatie lijkt over de juiste ingrediënten te beschikken om een nieuw hoofdstuk aan dat succesverhaal te schrijven.