Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Meer informatie over de nieuwe Hyundai Santa Fe (update)

Geschreven door Kevin Kersemans op 11-08-2023

De alweer vijfde generatie van de Hyundai Santa Fe verpakt bekende technologie in een opvallende verpakking, met een robuust koetswerk dat wat aan Land Rover doet denken.

Hoe de nieuwe Hyundai Santa Fe eruit zal zien, wisten we reeds. Nu heeft de Zuid-Koreaanse constructeur ook een heleboel extra informatie vrijgegeven over de alweer vijfde generatie van deze SUV.  De Belgische commercialisatie in gepland voor de eerste helft van 2024. Wat moeten we onthouden?

Robuust design

De huidige Hyundai Santa Fe, die dateert van 2018, pakte al uit met een modern design en een opvallende voorpartij, maar de nieuwe generatie van het model – de vijfde al – slaat een volledig andere weg in. De nieuweling wordt gekenmerkt met een robuust en hoekig koetswerkdesign dat een maximale interieurruimte moet garanderen. Verder vallen de hoge motorkap op, evenals de H-vormige designelementen die het Hyundai-logo herinterpreteren. Zo zijn zowel de koplampen als de achterlichten bedacht met een lichtsignatuur in een H-vorm.

Ook opvallend zijn de korte overhangen, die samen met de wielen van 21 duim voor een robuuste look zorgen. Volgens Hyundai is de Santa Fe ontworpen met het oog op het buitenleven, getuige de achterklep, die "een ruim interieur creëert met een terrasachtig gevoel aan de achterzijde wanneer deze geopend is". Het interieur telt tot drie zitrijen, waarvan alle stoelen volledig neergeklapt kunnen worden. Ook in het interieur keert het H-motief trouwens terug, met name op het dashboard en in de ventilatieopeningen.

2024 Hyundai Santa Fe

Maatje groter, stukje zwaarder

De nieuwe Hyundai Santa Fe is wat groter dan zijn voorganger. Het koetswerk is 4,83 meter lang (+4,5 cm) en de wielbasis meet 2,81 meter (+5 cm), zodat er meer ruimte is voor zowel de inzittenden als voor hun bagage. In vijfzitsconfiguratie heb je nu 725 liter aan laadvolume (+91 liter), terwijl ook de beenruimte op de tweede (+2 cm) en de derde zitrij (+3 cm) groeit. Ook leuk voor reizigers op die derde zitrij: je kan de rugleuning kantelen, zodat je wat comfortabeler zit. Die groeistuip maakt de nieuwe Hyundai Santa Fe wel wat zwaarder: rijklaar weegt de HEV vlot 2,2 ton, de PHEV bijna 2,3 ton.

Zoals dat tegenwoordig de gewoonte is, prijkt bovenaan op het dashboard een groot gebogen scherm, dat in feite bestaat uit het instrumentenpaneel en een aanraakscherm voor het infotainmentsysteem (allebei 12,3 duim groot), net als in de Hyundai Ioniq 5 en Ioniq 6. De Koreaanse constructeur belooft kwalitatieve, maar ook duurzame materialen voor het interieur – zo zijn de hemelbekleding, de vloermatten en rugleuningen van de stoelen op de tweede en derde rij gemaakt van gerecycled plastic.

2023 Hyundai Santa Fe

Als Hybrid of als Plug-in Hybrid

Verwacht geen elektrische versie van de nieuwe Hyundai Santa Fe, de SUV komt enkel met hybride, aan een zestrapsautomaat gehangen 1,6 liter-turbomotoren naar Europa. Het aanbod verandert dan ook nauwelijks, met de keuze tussen een HEV (zelfopladende hybride) en de PHEV (plug-inhybride). Het exacte systeemvermogen wordt nog niet gecommuniceerd, maar reken op respectievelijk 230 pk en 265 pk (zoals dat ook bij de uitgaande generatie het geval is). Ook naar de batterijcapaciteit en het elektrische rijbereik van de stekkerversie bijft het vooralsnog gissen.

We weten wel dat de nieuwe Hyundai Santa Fe Hybrid in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en dat de Plug-in Hybrid 9,1 seconden nodig heeft. En dat de topsnelheid in beide gevallen beperkt is tot 180 km/u.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten