Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Opel Ampera

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-03-2011

In Genève onthulde Opel het productiemodel van de Ampera, die eind dit jaar op de markt komt. Hij kost 42.900 euro en beschikt over vier rijprogramma's aangepast aan diverse parcours en omstandigheden.

De Opel Ampera is klaar voor zijn lancering. Het productiemodel, dat gepresenteerd werd in Genève, verschilt nauwelijks van het prototype. De aandrijving wordt nog steeds verzorgd door de elektrische motor van 111 kW (150 pk) en 370 Nm. Na een oplaadbeurt van vier uur aan een stopcontact van 230 V brengt de Lithium-Ionbatterij van 16 kWh de Ampera 40 tot 80 kilometer ver, afhankelijk van de omstandigheden en de rijstijl. Daarna doet een 1.4-benzineviercilinder van 82 pk dienst als range-extender door elektriciteit op te wekken die de elektromotor voedt. Met een volle tank breidt het rijbereik zo uit tot 500 kilometer. Als je even aan een tankstation stopt, raakt de Ampera zelfs veel verder zonder dat hij een stopcontact nodig heeft.

De vijfdeurs berline met vier ziplaatsen gebruikt dus het Voltec-systeem met elektische aandrijving en uitgebreid rijbereik van General Motors. De Ampera sprint in ongeveer negen seconden van nul naar 100 km/h en haalt een maximumsnelheid van 161 km/h. Met een knop op de middenconsole kan de bestuurder kiezen tussen vier rij-instellingen, afhankelijk van de omstandigheden en het parcours: Normal, Sport, Mountain en Hold-charge. In “Normal” gebruikt de Ampera de energie van de batterij volledig op vooraleer hij zijn rijbereik uitbreidt met behulp van de verbrandingsmotor. De batterij wordt ook opgeladen tijdens het remmen waardoor de benzinemotor kan rusten tijdens lange afdalingen/vertragingen.

De “Sport”-modus regelt de respons van het gaspedaal. De auto reageert dan levendiger op de bevelen van de bestuurder omdat al het koppel van de motor ter beschikking staat.De “Mountain”-modus zorgt ervoor dat de Ampera steeds genoeg vermogen beschikbaar heeft voor beklimmingen. De benzinemotor komt sneller in actie zodat de batterij nooit volledig leeg is. De bestuurder moet er wel aan denken die modus in te schakelen 10 tot 15 minuten voor hij zijn bergachtig parcours aansnijdt.

De “Hold-Charge”-modus gebruikt de range-extender rechtstreeks als energieleverancier voor de elektromotor waardoor de in de batterij opgeslagen elektriciteit opgespaard wordt. Zeer handig voor pendelaars die eerst snelwegkilometers afmalen alvorens ze de stad binnenrijden. De motor krijgt zijn energie op de snelweg van de benzinemotor en eenmaal in de stad schakel je de “Normal”-modus terug in waardoor de Ampera dan enkel de elektriciteit van de batterij verbruikt zonder de verbrandingsmotor aan te spreken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten