Samenvatting Packard Excellence (2025)
- Gebouwd door JB Classic & Bespoke
- In opdracht van Nederlandse Packard-verzamelaar
- Op basis van Bentley Flying Spur
- Suicide doors achteraan
"Ask The Man Who Owns One". Dat was destijds de slogan van Packard, een Amerikaanse constructeur van luxewagens die furore maakte in de Roaring Twenties van de vorige eeuw. In de pikorde stonden ze boven Cadillac en Lincoln, maar de beurscrash in 1929 en de Tweede Wereldoorlog van 1940 tot 1945 zouden ze nooit helemaal te boven komen. In 1954 fuseerden ze met Studebaker, om enkele jaren later volledig te verdwijnen.

Tot nu. Een Nederlandse Packard-verzamelaar ging aankloppen bij JB Classic & Bespoke met de vraag een modern model te ontwerpen, ontwikkelen en bouwen. Die coachbuild is nu klaar en luistert naar de naam Packard Excellence.
Bentley Flying Spur
Bij het vanuit Bodegraven opererende JB Classic & Bespoke begonnen ze niet met een wit blad papier. De wat Chinees ogende voorzijde geeft weinig weg, maar het profiel en de achterzijde geven wel weg welk model als blauwdruk diende. De Packard Excellence baseert zich immers op de Bentley Flying Spur.

Deze coachbuild is er eentje van het grondige type, want het zou de specialisten van JB Classic & Bespoke zo maar eventjes 17.000 manuren gekost hebben om de Bentley de veranderen in een hedendaagse Packard. De meest opvallende wijziging ten opzichte van het donormodel zijn de achterportieren, want de Excellence draagt zogenaamde suicide doors.
Auto's doen dromen en heel soms komen die dromen ook uit. Zoals die van de Packard-fanaat die een hedendaags model van zijn favoriete automerk tot leven zag komen.