Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Pagani Huayra R krijgt atmosferische V12

Geschreven door Klaas Janssens op 19-03-2021

Geen biturbo meer, de enkel voor het circuit bestemde Pagani Huayra R vertrouwt op een atmosferische V12-krachtbron.

De ene Pagani is de andere niet. Van de Huayra bestaan meer speciale edities dan standaardmodellen, van de BC over de Tricolore tot de Imola. Supercars als diamanten, die steeds fijner en fijner geslepen worden. En de allerfijnste is deze Pagani Huayra R, een enkel en alleen voor het circuit ontwikkelde variatie op het gekende thema waarvan de oplage beperkt wordt tot 30 stuks. Dus haast je, want elk exemplaar kost slechts 2,5 miljoen euro (zonder lokale taksen). 

Pagani heeft zich niet beperkt tot een sticker hier en een spoiler daar, de R-behandeling heeft invloed op elk onderdeel van de Huayra. De uit koolstof en titanium opgetrokken monocoque vormt het startpunt van wat een puur en onversneden racewagen geworden is. Het grotendeels uit aluminium vervaardigde onderstel blijft de dubbele wishbones  en de Brembo-remmen trouw, maar de set-up van de veren en de demping werd helemaal herbekeken. Een ingeniersdiploma komt van pas, want er valt een heleboel af te stellen.

2021 Pagani Huayra R - AutoWereld

Atmosferische V12

Het aerodynamisch verfijnde, met allerlei lipjes en spoilers gezegende koetswerk combineert een herwerkte frontsectie met een compleet vernieuwde achterzijde, aanpassingen die voor zo mogelijk nog meer downforce moeten zorgen. Minstens 1.000 kilogram bij 320 km/u. Geen op het dak scharnierende gullwings meer, de Pagani Huayra R grijpt naar lichtere vlinderdeuren die schuin naar voren openen.  Intussen zorgen allerlei dieettoepassingen ervoor dat de Pagani Huayra 200 kilogram verliest, waardoor de R niet meer dan 1.050 kilogram op de weegschaal zet. En daar is de nieuwe aandrijflijn niet vreemd aan.

Ook de Pagani R vertrouwt op een 6 liter-V12, al doet het deze circuitversie het zonder drukvoeding. Het piekvermogen bedraagt liefst 850 pk bij 8.250 toeren per minuut, maar het maximumkoppel zakt wel tot amper 750 Nm. De wel door twee turbo's geholpen Huayra Tricolore zet daar 837 paarden en 1.100 Newtonmeters tegenover. Het atmosferische AMG-blok werd onder handen genomen door HWA, een ander competitiedepartement dat onder de Mercedes-paraplu schuilt. De krachtbron is slechts 198 kilogram zwaar, schakelen doe je via een volledig nieuwe robotbak die niet meer dan 80 kilogram weegt.

Jammer genoeg zegt Pagani niet tot wat de Huayra R in staat is, maar reken op een 0 tot 100 km/u-sprint binnen de 2,5 seconden en een topsnelheid in de buurt van de 400 km/u. Een speciale uitlaatlijn, waarvan de pijpen van het uitlaatspruitstuk een gelijke lengte hebben en over een legereing uit Inconel beschikken, belooft een soundtrack die vergelijkbaar zou zijn met de F1-wagens uit de goede oude tijd.

2021 Pagani Huayra R - AutoWereld

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten