Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Pagani Huayra Roadster BC: 800 pk en 4 miljoen

Geschreven door Yeelen Möller op 01-08-2019

Pagani heeft zijn ultieme Huayra gepresenteerd. De Roadster BC krijgt 800 pk, maar de exotische materialen drijven de prijs op naar... 4 miljoen euro!

Pagani komt niet vaak met nieuwe modellen, dus we zijn altijd aandachtig wanneer het wel gebeurt. Deze Huayra Roadster BC is een model van extremen. Ten eerste heeft hij een biturbo-V12, dankzij de goede relatie met Mercedes-AMG. Het blok levert 800 pk en maar liefst 1.100 Nm, krachten die via een zeventraps Xtrac-bak naar de achterwielen worden geleid. Acceleratiecijfers kennen we niet, de krachten die je ondergaat tijdens het remmen wel: 2,2 G. En dan hebben we het nog niet over de bochten gehad.

2,2 G in de bochten

Zoals gewoonlijk zijn er 4 dikke uitlaatpijpen zichtbaar, maar daar houdt het niet op. Er zitten er namelijk nog twee onderaan de auto, om op de diffusor te blazen voor meer neerwaartse druk. Alle andere aerodynamica geeft de Huayra Roadster BC 500 kilo aan downforce bij 280 km/u, waardoor je in de bochten een constante laterale acceleratie van 1,9 G kan halen, met pieken van 2,2 G! Om van te dromen... en niet enkel door de bizarre cijfers, maar ook omdat de oplage van 40 exemplaren al lang en breed uitverkocht is. En als we hem in detail bekijken, snappen we het ook.

Meestal zijn cabrio's zwaarder en minder efficiënt dan hun basisvariant, maar Pagani bewijst het tegendeel met de Huayra Roadster BC. Dankzij zijn kuip uit een verbeterde versie van carbotanium is zijn gewicht beperkt tot amper 1.250 kilo. Dat is maar 32 kilo meer dan de coupé. Die inspanning heeft wel wat bloed, zweet, tranen en vooral geld gekost, want de materiaalkost van de roadster is maar liefst met 450 procent gestegen. En daarmee is er een verklaring voor het prijskaartje van 4 miljoen euro, zowat het dubbele van de Huayra BC coupé.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten