Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Peugeot 308 GTi

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-06-2015

Peugeot Sport heeft een GTi-versie gemaakt van de 308. Die krijgt een 1.6-turbo met twee vermogensopties: 250 en 270 pk, die laatste met een Torsen-sperdifferentieel.

De Peugeot 308 GTi “By Peugeot Sport” hijst zich stevig boven de Volkswagen Golf GTI uit en komt bijna op hetzelfde niveau als de Renault Mégane R.S. en net iets onder de krachtigste Seat Leon Cupra. Of anders gezegd: zijn 1.6-turbomotor ontwikkelt 270 pk in zijn meest gespierde versie, al komt er ook een iets minder radicale variant met 250 pk. Dat alles zit in een extra sportieve verpakking en een ophanging die 11 millimeter dichter bij het asfalt ligt om zich duidelijk van de rest van het gamma te onderscheiden.

Turboviercilinder

Onder de motorkap van de 308 GTi ligt een Euro 6-conforme 1.6-turboviercilinder met een koppel van 330 Nm. Hij heeft een compressieverhouding van 9,2:1. De zuigers zijn gemaakt in gesmeed aluminium en worden gekoeld door een dubbele olieverstuiver. De drijfstangen zijn versterkt met polymeerlagen. De uitlaatlijn met speciaal bewerkte klank is volledig nieuw, met een uitlaatcollector in staal. Om benzine te sparen, is een stop-startsysteem standaard.

6 seconden

De 308 GTi met 250 pk op Michelin Pilot Sport 3-banden in de maat 225/40 R18 sprint van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden. Het remwerk komt van schijven van 330 millimeter vooraan en 268 millimeter achteraan. De 270 pk-versie is uiteraard nog sneller, onder meer omdat hij standaard wordt uitgerust met een Torsen-sperdifferentieel, dat de trekkracht verbetert. Hij heeft ook bredere banden met een grotere diameter: 235/35 R19. Hij legt dezelfde standaardspurt af in 6,0 seconden rond. In beide gevallen is een handgeschakelde zesversnellingsbak standaard.

GTi-chassis

Voor de ontwikkeling van het chassis zijn professionele coureurs aangesproken, zo meldt Peugeot. De Fransen hebben hard op gewicht bespaard, vaak met composietmaterialen of staal met erg hoge weerstand. De ingenieurs hebben ook aan de afstelling van de voortrein gewerkt, met een nieuw camber, en aan de achtertrein, met een stijvere torsiestang. De hele voorwielophanging is trouwens specifiek voor de GTi. Voor de 270 pk-versie moest door de integratie van het sperdifferentieel worden gesleuteld aan de ijking van de stuurbekrachtiging en de trekkrachtcontrole.

Sportieve sfeer

In het interieur van de 308 GTi staan kuipstoelen in leer en alcantara met daarop de opschriften “Peugeot Sport” en “GTi”. De bestuurder temt zijn leeuw met een compact stuurwiel bekleed met edel leer. Het grote centrale aanraakscherm omvat de app i-Cockpit Peugeot. Een Sport-knop activeert het Driver Sport Pack. De tellers gaan dan van wit naar rood, op het dashboard verschijnt extra informatie (vermogen, koppel, turbodruk, zijdelingse en overlangse acceleraties), de motor klinkt dieper en de reactie op het gaspedaal verscherpt.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten