Samenvatting Polestar 5 (2025)
- Productieversie van de Precept Concept
- Bouwt op de Polestar Performance Architecture
- Twee versies: 748 pk (812 Nm) of 884 pk (1.015 Nm) sterk
- Accu van 112 kWh, 670 km rijbereik, snelladen aan 350 kW
- Verkoopstart op 8 september: vanaf 121.990 euro
>>> Exclusief: review Polestar 5 Performance
De Polestar 5 neemt de geest van het Precept-concept mee naar de serieproductie: moderne en minimalistische volumes, gespannen oppervlakken en een Kamm-tail achterzijde. Voorin zit de SmartZone met ADAS-sensoren, geflankeerd door Pixel LED-koplampen met dubbele L-signatuur (zoals bij de Polestar 4). Een specifieke geometrie voor de voorophanging verkort de overhang, waardoor de neus compact oogt voor een GT van 5,00 m.

Het profiel is vloeiend, met verzonken ruiten en inklapbare deurgrepen, goed voor een Cx van 0,24 (Dual Motor). De hoogte (1,42 m) wordt mogelijk gemaakt door de afwezigheid van een klassieke achterruit – vervangen door een camera, net als bij de Polestar 4. Achteraan: een doorlopende lichtsignatuur, luchtinlaten en een geïntegreerde diffuser. Er zijn zes sobere koetswerkkleuren, waarvan twee matte (Storm en Magnesium).
4+1-configuratie
De Polestar 5 biedt een 4+1-configuratie: twee individuele achterstoelen met verstelbare rugleuning en een smalle middenplaats als noodzit. Recaro-stoelen verlagen de zitpositie en combineren steun met comfort. Dankzij de “foot garage” in de batterij krijgen de achterpassagiers extra beenruimte.

Het interieur combineert eenvoud met technologie: een 9” bestuurdersdisplay, een 9,5” head-up display en een 14,5” centraal touchscreen met Android Automotive en Google Built-in. Een centrale draaiknop en vier dynamische “tiles” zorgen voor intuïtieve bediening. Actieve geluidsreductie en sfeerverlichting vervolledigen het geheel.

Qua materialen zet Polestar sterk in op duurzaamheid en traceerbaarheid: BComp ampliTex-natuurlijke vezels, NFPP in de deurpanelen, Econyl-tapijten en gerecycled PET voor het dak. Bagageruimte: 365 liter achteraan, 62 liter frunk.
Gelijmd aluminium
Het PPA-platform gebruikt thermisch verlijmd aluminium (13% gerecycled, 83% uit duurzame smelterijen). De vooras heeft dubbele driehoeken en een stuurhuis vóór de as. Brembo-remklauwen met 4 zuigers grijpen op geventileerde schijven van 400 mm.
Er zijn twee aandrijfversies:
- Dual Motor: 550 kW/748 pk, 812 Nm, 0-100 km/u in 3,9 s, top 250 km/u (passieve ophanging)
- Performance: 650 kW/884 pk, 1.015 Nm, 0-100 km/u in 3,2 s, top 250 km/u (MagneRide)
Batterij, autonomie en laden
De NMC-batterij van 112 kWh (106 kWh bruikbaar), geleverd door SK On, vormt een dragend onderdeel van de structuur. Het 800V-systeem maakt DC-laden mogelijk tot 350 kW: 10–80% in 22 minuten. AC-laden gebeurt met 11 kW.

Actieradius: tot 670 km WLTP (Dual Motor) en 565 km WLTP (Performance). Bij constante snelheden kan de achterste motor tijdelijk ontkoppeld worden om het verbruik te verlagen.
De Polestar 5 Dual Motor Launch Edition (550 kW/812 Nm) start vanaf €121.900. De Polestar 5 Performance (650 kW/1.015 Nm) kost €145.300. Bestellen kan online sinds 8 september 2025, de eerste leveringen volgen in de lente van 2026.